W sierpniu 2025 roku kierowcy pojadą kolejnym odcinkiem drogi ekspresowej S19 od Międzyrzeca Podlaskiego do granicy województwa lubelskiego i mazowieckiego. Dziś (23.02) podpisana została umowa na realizację inwestycji stanowiącej część międzynarodowej drogi Via Carpatia. Prawie 14-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej wybuduje firma Strabag, która złożyła najkorzystniejszą ofertę w przetargu.
Kierowcy z Międzyrzeca Podlaskiego od lat czekali na drogę ekspresową. – Jest bardzo potrzebna. Będzie wszędzie lepszy dojazd – mówią kierowcy. – Żeby to było jak najszybciej. Żebym jeszcze doczekał, aby przejechać się S19 do Lublina. Byłbym bardzo zadowolony. Krajowa „dziewiętnastka” jest tak przeciążona, że gdy się jedzie do Radzynia czy Lublina to jest praktycznie jeden korek. Ekspresówką do Lublina będzie 45 minut, a teraz się jedzie 1,5 godziny – dodają inni.
ZOBACZ ZDJĘCIA: Podpisanie umowy na budowę odcinka S19: Międzyrzec Podlaski – granica województwa lubelskiego
– Via Carpatia ma usprawnić transport i komunikację – informuje wiceminister infrastruktury Rafał Weber. – Ma być również silnikiem rozwoju gospodarczego tych terenów, przez które będzie przebiegać. Trasa ma kluczowe znaczenie dla rozwoju całego województwa lubelskiego, nie tylko dla części północnej, ale dla całego regionu lubelskiego – dopowiada.
ZOBACZ ZDJĘCIA: Kierowcy czekają na „ekspresowkę” – droga krajowa nr 19 na północy województwa
– Przypadła nam w udziale realizacja zadania budowy kolejnego fragmentu drogi S19 – tłumaczy dyrektor Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Kielcach, Krzysztof Strzelczyk. – To 13,7 km drogi, około 400 mln zł kosztów, 2 jezdnie, 2 pasy ruchu z pasem dzielącym, wszystkimi bezkolizyjnymi skrzyżowaniami, węzłami. Są przejścia dla zwierząt, są bezkolizyjne węzły, odwodnienie zapewniające zminimalizowanie wpływu na sąsiednie tereny, są drogi dojazdowe. To wszystko, co powinno być w każdym standardzie drogi ekspresowej, będzie na tym odcinku. Nasze zadanie to zrealizowanie tego wspólnie z firmą Strabag w ciągu 36 miesięcy z uwzględnieniem sezonów zimowych, 10 miesięcy na zaprojektowanie i złożenie wniosku o zgodę na realizację inwestycji drogowej. Potem realizacja zadania, mam nadzieję, że w terminach, które przewiduje kontrakt – dodaje.
– Miejsce podpisania umowy, czyli Międzyrzec Podlaski, nie jest przypadkowe – mówi wicewojewoda lubelski, Robert Gmitruczuk. – To miejsce, gdzie tak naprawdę krzyżować się najważniejsze trasy: droga ekspresowa Via Carpatia imienia prezydenta Lecha Kaczyńskiego oraz autostrada A2. Stąd będzie można bezpiecznie podróżować, zarówno na zachód Europy, jak i na południe i północ – dopowiada.
– Nasz Oddział realizuje trasę Via Carpatia – stwierdza dyrektor Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Lublinie, Mirosław Czech. – Odcinek dolny, południowy, zrealizowaliśmy. Został nam jeszcze do odbioru, pod koniec drugiego kwartału 2022 roku, odcinek Niedrzwica-Kraśnik. Teraz realizujemy zadanie od Lublina w „górę”. Jesteśmy w etapie realizacji od Lublina do Lubartowa. Za chwilę podpiszemy umowę na obwodnicę Kocka, Woli Skromowskiej, a także trasę do Lubartowa. W tej chwili zaczynamy od granicy z województwem mazowieckim w kierunku Radzynia – dodaje.
Inwestycja realizowana jest w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. W ramach inwestycji istniejąca obwodnica Międzyrzeca Podlaskiego zostanie dostosowana do parametrów drogi ekspresowej.
MaT / opr. LysA
Fot. powyżej Iwona Burdzanowska, poniżej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad