Prezentacja „Gatunki przekazu dziennikarskiego” w ramach projektu edukacji medialnej, 28.02.2022 godz. 14.00. Prowadzenie: dr hab. Magdalena Piechota, Katedra Komunikacji Medialnej Instytutu Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach UMCS.
Codziennie obcujemy z wieloma realizacjami najróżniejszych gatunków, w tym także dziennikarskich. Ta różnorodność doświadczeń uwarunkowana jest naszym funkcjonowaniem w nieustannie zmiennych sytuacjach komunikacyjnych. Orientacja w odmiennościach gatunków i ich potencjalnych efektach jest ważnym składnikiem kompetencji komunikacyjnej i gwarantem bezpieczeństwa w relacjach społecznych. Choć jako odbiorcy nie musimy znać nazw ani definicji gatunków, to ważne, abyśmy rozpoznawali konwencje, bo od tego zależy, jak przekaz wpłynie na nasz stan wiedzy, nasze wybory i zachowania. Dziennikarze posługujący się w swojej pracy utrwalonymi w historii i kulturze formami mają do wypełnienia szczególnie odpowiedzialne zadanie budowania wiedzy o świecie współczesnym. Dotrzymując „paktu faktograficznego” zyskują zaufanie odbiorców, a odbiorcy zyskują profesjonalnych informatorów i przewodników po krajobrazie najnowszych wydarzeń. Rozróżnienie celów form informacyjnych i form publicystycznych to kolejny ważny element świadomego i krytycznego odbioru codziennej zawartości mediów masowych, a także adekwatnego interpretowania intencji nadawców. Edukacja medialna, prowadząca do odróżnienia dziennikarstwa jakościowego od produkcji „kontentu medialnego”, to współcześnie konieczność w świecie zacierania granic między ważnym i nieważnym, publicznym i prywatnym, obiektywnym i subiektywnym, profesjonalnym i amatorskim.
Projekt edukacji medialnej realizowany jest przez Radio Lublin we współpracy z Uniwersytetem Marii Curie-Skłodowskiej oraz Lubelskim Samorządowym Centrum Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli.
Fot. RL