Ukraina obiecała znieść blokadę tranzytu kolejowego do Polski

traffic g2f660b76d 1920 2022 02 05 161503

Ukraina obiecała, że 10 lutego zniesie wszelkie ograniczenia na tranzyt kolejowy towarów do Polski. Blokada funkcjonuje od listopada. Była ona niedawno tematem rozmów między ukraińskim i polskim rządem. O zniesieniu ograniczeń poinformował szef rady nadzorczej Kolei Ukraińskich, Ołeksandr Kamyszin.

– Budowanie relacji z PKP na obustronnie korzystnych zasadach pomoże kolejom państwowym Ukrainy zwiększyć potencjał tranzytowy i eksportowy; od 10 lutego zniesione zostaną wszelkie ograniczenia w tranzycie kolejowym do Polski – potwierdził minister infrastruktury Ukrainy Oleksandr Kubrakow.

– Wierzę w możliwość znacznego zwiększenia obrotów towarowych z Polską. Dlatego przyspieszamy prace nad elektryfikacją odcinka Kowel-Izów. Pozwoli nam to znacząco zwiększyć przepustowość tego obszaru po stronie ukraińskiej – oświadczył minister. Kubrakow wyraził również nadzieję, że Polska także zelektryfikuje leżący po jej stronie odcinek połączenia.

Ukraińska strona blokowała tranzyt pociągów towarowych z 15 krajów do Polski od 30 listopada 2022 roku. Oficjalnie argumentowała to rzekomymi przyczynami technicznymi wynikającymi z winy polskiej strony. Ukraińskie media oceniały jednak w styczniu, że wstrzymanie tranzytu kolejowego jest narzędziem nacisku Kijowa na Warszawę. – Ukraina chciałaby zwiększyć ustaloną obecnie na 160 tys. zezwoleń na pół roku kwotę dla przewoźników samochodowych do co najmniej 200 tys. Polska to główne okno Ukrainy do Europy: na ten kraj przypada ok. 40 proc. wszystkich ukraińskich przewozów towarowych do państw UE, a deficyt zezwoleń ogranicza handel Ukrainy z krajami UE – pisał w styczniu na łamach portalu „Dzerkało Tyżnia” publicysta Wołodymyr Krawczenko.

CZYTAJ: „To niezrozumiała sytuacja”. Blokada tranzytu do Polski przez Koleje Ukraińskie

Polskie Ministerstwo Infrastruktury zabiegało o odwołanie decyzji strony ukraińskiej dotyczącej bezterminowego ograniczenia tranzytu kolejowego przez Ukrainę oraz zakazu użytkowania wagonów własności kolei ukraińskich na terytorium Polski. Sprawa ukraińskiej blokady została poruszona kilka dni temu podczas wizyty w ukraińskiej stolicy ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka i premiera Mateusza Morawieckiego.

Od 30 listopada 2021 roku obowiązuje zakaz nałożony przez Koleje Ukraińskie przyjmowania do przewozów wszystkich przesyłek nadawanych z 15 wybranych krajów (m.in. Chiny, Rosja, Kazachstan) do Polski tranzytem przez terytorium Ukrainy. – Prowadzone przez Koleje Ukraińskie działania w praktyce oznaczają spadek przekazywania towarów w tranzycie przez terytorium Ukrainy w relacji wschód-zachód kierowanych do Polski. Jesteśmy jedynym krajem europejskim dotkniętym takim bezterminowym zakazem – mówił wcześniej Radiu Lublin członek zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A. Andrzej Olszewski.

Zdaniem Andrzeja Olszewskiego, blokada była sprzeczna z międzynarodową konwencją Umowy o Międzynarodowej Kolejowej Komunikacji Towarowej (SMGS) i dwustronnymi porozumieniami w zakresie transportu kolejowego.

CZYTAJ: Lublin: protest kolejarzy przed konsulatem Ukrainy [ZDJĘCIA i FILM]

19 stycznia przed Generalnym Konsulatem Ukrainy w Lublinie odbyła się pikieta przeciw blokadzie przesyłek tranzytowych przez terytorium Ukrainy. Została ona zorganizowana przez związkowców z NSZZ „Solidarność” ze spółki PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa. Protestujący związkowcy złożyli na ręce wicekonsula petycję skierowaną do premiera rządu Ukrainy. 

RL / IAR / PAP / opr. ToMa

Fot. pixabay.com

Exit mobile version