Resort infrastruktury opracowuje projekt ustawy, która ma ułatwić organizację przewozu uchodźców z Ukrainy do Polski i transportu pomocy humanitarnej. Będą też rekompensaty dla przewoźników kolejowych z tytułu utraconych przychodów – wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
Jak podano, projekt ustawy o szczególnych regulacjach w zakresie transportu i gospodarki morskiej w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy ma ułatwić przemieszczanie się uchodźców z Ukrainy na terytorium Polski, a także transport pomocy humanitarnej dla Ukrainy.
Projekt, nad którym pracuje resort infrastruktury, przewiduje m.in. możliwość wydłużenia czasu pracy obsady pociągów przewożących uchodźców z terytorium Ukrainy w związku z niewynikającym z rozkładu jazdy dłuższym czasem odprawy granicznej. Ma to dotyczyć pociągów, dla których stacja początkowa lub końcowa znajduje się na terenie województwa lubelskiego lub podkarpackiego.
CZYTAJ: Bezpieczeństwo i odciążenie ruchu. W Międzyrzecu Podlaskim ma powstać wiadukt kolejowy
Zaproponowano, by w przypadku niedoboru maszynistów pociągi pasażerskie na linii Ukraina-Polska mogły być prowadzone także przez maszynistów posiadających uprawnienia ograniczone wyłącznie do pociągów towarowych.
Ponadto organizatorzy pomocy humanitarnej transportowanej koleją mają być zwolnieni z kosztów opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej. Z Funduszu Pomocy Ukrainie, który ma być utworzony na podstawie rozpatrywanej obecnie w Sejmie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym, mają być wypłacane rekompensaty dla zarządców infrastruktury kolejowej z tytułu utraconych przychodów. Rekompensaty będą mogły też trafić do przewoźników kolejowych, którzy uruchamiają dodatkowe pociągi pasażerskie nieujęte w rocznym rozkładzie jazdy albo włączają dodatkowy wagon w celu przewozu uchodźców z Ukrainy.
Wsparcie finansowe z Funduszu Pomocy Ukrainie ma też objąć m.in. operatorów w publicznym transporcie zbiorowym kolejowym, jako rekompensata za zwolnienie z opłat za przewóz od osób uciekających z Ukrainy przed wojną.
W projekcie przewidziano też rozwiązania dla Ukraińców, którzy przed wybuchem wojny przebywali na terenie Polski, ale teraz nie mogą np. odnowić ważności dokumentów. Wszystkie świadectwa kierowców z Ukrainy zatrudnionych u polskich przewoźników, które utraciły ważność od dnia 24 lutego br. – zgodnie z projektem – zachowują ważność do 31 grudnia br. Przewidziano także zawieszenie do końca roku obowiązku wymiany ukraińskiego prawa jazdy na prawo jazdy polskie po 6 miesiącach od daty uzyskania prawa stałego lub czasowego pobytu.
W projekcie zawarto również mechanizm umożliwiający odnowienie dokumentów kwalifikacyjnych marynarzy wydanych przez administrację Ukrainy na zasadach obowiązujących tak jak dla dokumentów wydanych przez polską administrację morską. Proponowane rozwiązanie umożliwiłoby odnowienie dyplomu, który utracił ważność lub niedługo utraci, a marynarz mógłby dalej pełnić służbę na statku o polskiej przynależności lub pod obcą banderą – wskazano.
PAP / opr. PrzeG
Fot. archiwum