Pacjenci onkologiczni z Ukrainy, którzy musieli przerwać terapię w swoim państwie ze względu na agresję Rosji, mogą kontynuować leczenie w Polsce. Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił dla nich bezpłatną, całodobową infolinię w kilku językach, w tym w ukraińskim.
W komunikacie przekazanym w środę (09.03) NFZ zapewnił, że pacjenci onkologiczni z Ukrainy mogą kontynuować leczenie w Polsce.
– Od środy infolinia Narodowego Funduszu Zdrowia umożliwi kontakt pacjentów będących obywatelami ukraińskimi, leczonych onkologicznie w Ukrainie, którzy, w związku z działaniami zbrojnymi przekroczyli polsko-ukraińską granicę od 24 lutego 2022 r., a tym samym nie mogą kontynuować leczenia w Ukrainie, z ośrodkami, w których będzie mogło być kontynuowane leczenie onkologiczne w Polsce – czytamy w komunikacie.
Poinformowano, że kontakt, także w języku ukraińskim, możliwy jest przez całodobową i bezpłatną infolinię Narodowego Funduszu Zdrowia.
Dzwoniąc pod bezpłatny numer 800 190 590 pacjent może zgłosić potrzebę kontynuacji leczenia onkologicznego w Polsce. Wystarczy, że przekaże na infolinii swoje dane kontaktowe, które zostaną przekazane do ośrodka podejmującego się organizacji dalszego leczenia. Następnie w ciągu 2 dni roboczych ośrodek skontaktuje się z pacjentem w celu uzyskania szczegółowych informacji o osobie i przebiegu dotychczasowego leczenia.
W każdym województwie jest przynajmniej jedna placówka onkologiczna, która jest gotowa do przyjęcia pacjentów z Ukrainy.
Infolinia działa całodobowo, przez 7 dni w tygodniu, także w dni świąteczne. Zapewnia obsługę pacjentów w językach polskim, angielskim, ukraińskim i rosyjskim.
Pacjenci mogą dzięki niej zyskać szybką, kompleksową i przejrzystą informację dotyczącą zasad funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w Polsce, w tym na temat profilaktyki onkologicznej.
Informacje można także uzyskać przez pocztę elektroniczną, czat lub wideorozmowę z tłumaczem języka migowego.
Szczegóły na stronie www.nfz.gov.pl.
RL / PAP / opr. WM
Fot. pixabay.com