Ponad 11 miliardów złotych przeznaczy rząd na inwestycje w kolej. Zapowiedział to dziś (20.04) w Janowie Lubelskim premier Mateusz Morawiecki. Województwo lubelskiej będzie głównym beneficjentem programu Kolej Plus.
– Musimy stawiać na rozwój – mówił w Janowie Lubelskim premier Mateusz Morawiecki. – Po to, żeby miasta, miejscowości, setki takich miejscowości jak Janów Lubelski mogły się rozwijać normalnie. Wraca moda na kolej. I bardzo dobrze, bardzo się z tego cieszę. To bardzo dobrze, że ludzie wracają do podróżowania koleją. Do 2015 r. mieliśmy do czynienia ze „zwijaniem się” torów kolejowych, zwijaniem połączeń kolejowych, z likwidowaniem dworców. Chcemy zapomnieć o tym, jak przystanki i dworce kolejowe porastała trawa. Dzisiaj zwiększenie budżetu dwukrotne o kolejne 5,5 miliarda złotych. To jest budżet na inwestycje – podkreślał premier.
– Jedna czwarta wydatków rządu trafi na kolejowe inwestycje w województwie lubelskim – zapowiedział wicepremier Jacek Sasin. – Z 1 200 km nowych i zmodernizowanych linii kolejowych w ramach programu Kolej Plus aż 320 km przypada na województwo lubelskie. To ponad jedna czwarta wszystkich inwestycji, które będą w ramach tego programu wykonane. Projekt, który połączy Janów Lubelski z Szastarką, a w związku z tym również z Lublinem. Pozwoli rzeczywiście dojechać pociągiem do Lublina, do Warszawy, do wszystkich większych ośrodków w Polsce, a w przyszłości połączy również Biłgoraj leżący kilkadziesiąt kilometrów stąd, również z tą linią. Będą też kolejne połączenia na Lubelszczyźnie. Nowe połączenie Lublin – Łęczna, zmodernizowane połączenia Rejowiec z Zamościem. Skróci to znacząco czas połączenia do Zamościa, Chełm – Włodawa czy wreszcie elektryfikacja linii kolejowej Lublin – Łuków.
– Kolej będzie uzupełnieniem wybudowanej ekspresowej „19” – dodaje burmistrz Janowa Krzysztof Kołtyś. – Mamy nadzieję, że będzie zarówno w wersji osobowej jak też i w wersji towarowej. Mieszkańcom do nowoczesnego, bezpiecznego, szybkiego przemieszczania się głównie do Lublina, a dalej być może do różnych miast w Polsce. Duże nadzieje też wiążemy z transportem towarowym. Być może nasza strefa inwestycyjna będzie potrzebowała takiego transportu kolejowego, a ponieważ jest dobrze położona przy drodze ekspresowej, to gdyby posiadała jeszcze węzeł kolejowy, na pewno sprzyjałoby to lokalizacji inwestorów w Janowie Lubelskim. Wiemy też, że kolej dąży do tego, żeby dworzec kolejowy był niezbyt daleko od centrum miasta, żeby ludziom było blisko i wygodnie.
ZOBACZ ZDJĘCIA: Wizyta premiera Mateusza Morawieckiego w Janowie Lubelskim
Zapowiedzi rządu obserwowała grupa kilkuset mieszkańców Janowa Lubelskiego.
– Już dawno to powinno być. Byliśmy do tej pory Polską B, a nawet Polską C. Wszystkie inwestycje szły do dużych miast, północny zachód. Dobrze, że w tej chwili odrabiamy zapóźnienia cywilizacyjne. Kolej jest jak najbardziej potrzebna, chociaż wydaje się, że nie ma dużego przemysłu. Widzimy co się dzieje na drogach. Tiry rozjeżdżają. Kolej jest najtańsza, wszystko jest drogie, energia, paliwo.
– Młodzież dojeżdża do szkół, dużo osób dojeżdża do pracy, do Warszawy. Będzie okno na świat, połączenie z Lublinem. Nie trzeba będzie jechać własnym samochodem, tylko na stację PKP do Lublina, to by było coś niesamowitego. Czekamy, może dożyjemy – komentują mieszkańcy.
Inwestycje mają być gotowe do 2028 roku.
Nowe inwestycje powstaną w 12 województwach. Połączenia kolejowe, poza Lubelszczyzną, uzyskają między innymi Łomża, Jastrzębie-Zdrój i Olkusz.
TSpi / opr. PrzeG
Fot. Krzysztof Radzki