Nauka przyrody poprzez doświadczenia. Taką możliwość daje nowo otwarta pracownia edukacyjna „Kropla wiedzy” przy bialskich wodociągach. Z pracowni będą korzystać uczniowie szkół podstawowych. Prowadzone tam zajęcia będą dotyczyć głównie trzech bloków tematycznych: woda, gleba i powietrze.
– Utworzenie pracowni to ważna inicjatywa, która stworzyła nowe możliwości do prowadzenia edukacji w ciekawym i przyjaznym miejscu – mówi wicedyrektor Szkoły Podstawowej nr 3 w Białej Podlaskiej, koordynator merytoryczny projektu, Agnieszka Welik. – W tej pracowni uczniowie będą mogli rozwijać swoje zainteresowania przede wszystkim przyrodnicze dotyczące nauk przyrodniczych takich jak chemia, fizyka, biologia i geografia. Na zewnątrz mamy zamontowaną stacje meteorologiczną, w której będą prowadzone obserwacje, doświadczenie meteorologiczne. Uczniowie będą dokonywali pomiarów, następnie wyciągali wnioski, wszelkie obserwacje dotyczące przyrody.
– Urządzone jest świetnie. Pracownia wygląda fantastycznie, jest tutaj dużo sprzętu. Myślę, że będziemy często tutaj przychodzili – mówią uczniowie.
– Pracownia edukacyjna „Kropla wody” została sfinansowana z Bialskopodlaskiej Fundacji Ekologicznej, która jest finansowana z darowizn wpłacanych przez naszych sponsorów – zaznacza wiceprezes Bialskopodlaskiej Fundacji Ekologicznej, dyrektor strategiczny ds. rozwoju w Bialskich Wodociągach, Beata Jasińska. – Pracownia jest wyposażona w sprzęt laboratoryjny, w tablicę interaktywną oraz meble certyfikowane, które są wymagane w pracowniach chemicznych.
– Najważniejsze to praktyczne działania, nauka poprzez praktykę. Projekt nazywa się „Bialskie ścieżki edukacyjne”. Z założenia tych ścieżek jest 3. Pierwszą z nich jest powietrze i na niej skupiamy się na badaniu zanieczyszczonego powietrza, na zjawiskach pogodowych. Drugą ścieżką jest woda, na której skupimy się na badaniu jej składu, przeprowadzeniu na jej podstawie różnych doświadczeń. Ostatnią, trzecią, ścieżką jest gleba i tutaj będziemy zajmować się organizmami, które żyją w glebie, co na nie wpływa, jak zanieczyszczenia wpływają na żywe organizmy – tłumaczy Agnieszka Welik.
Pierwsze pokazy chemiczne w pracowni przeprowadzili uczniowie Szkoły Podstawowej nr 3. – Nasze doświadczenia składały się z 4 doświadczeń chemicznych. Pierwsza to był bańka, która tworzyła się pod wpływem suchego lodu razem z płynem do mycia naczyń. Drugie to była lokomotywa, gdzie widzieliśmy wybuch dymu w górę. Trzecie doświadczenie to była czara ognia, gdzie widzieliśmy iskry unoszące się nad naczyniem. A czwarte doświadczenie – myślę, że bardzo efektowne – było z ogniem. Na ręce nakładaliśmy pianę, piana była podpalana i w tym momencie zachodziła reakcja spalania propanu-butanu – opowiada jeden z uczniów.
Zajęcia z biologii poprowadzi Marta Grabiec ze Szkoły Podstawowej nr 6. – Możemy np. zbadać, jaką mamy wodę na terenie naszego miasta, możemy ocenić stan jakości, czystości naszej rzeki Krzny, możemy przeanalizować jej skład w laboratorium albo na terenie samego ogrodu tutaj w okolicy. Potem będzie można badać organizmy, które występują np. w tej rzece. Mamy mikroskop, jest podłączony do multimediów, w związku z tym możemy wyświetlać to, co oglądamy – mówi Marta Grabiec.
– Dostaliśmy od duńskiej fundacji grant w wysokości 40 tys. euro, który planujemy wykorzystać na zrobienie modelu pokazowego ujęcia uzdatniania i dystrybucji wody oraz laboratorium badającego jej jakość. I to wszystko będzie w ramach pracowni edukacyjnej – tłumaczy Beata Jasińska
Utworzenie pracowni to wspólna inicjatywa Bialskopodlaskiej Fundacji Ekologicznej, bialskich wodociągów, a także szkół podstawowych z terenów miasta, prezydenta Białej Podlaskiej oraz spółek miejskich
Początkowo w zajęciach prowadzonych w pracowni będą brać udział uczniowie szkół podstawowych z Białej Podlaskiej. Z czasem w zajęciach będą też uczestniczyć uczniowie ze szkół z pobliskich miejscowości.
MaT / opr. AKos
Fot. Małgorzata Tymicka