Kierownictwo Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej przedstawiło dwie propozycje porozumienia ze związkami zawodowymi reprezentującymi kontrolerów ruchu lotniczego. Jak informuje PAŻP, około godziny 20.30 zakończyła się kolejna tura rozmów, które dotyczą wysokości wynagrodzeń kontrolerów.
W komunikacie przesłanym mediom Agencja zapowiada, że do późnych godzin wieczornych będą trwały wspólne ze związkami prace nad zgłoszonymi dziś (27.04) propozycjami. Przedstawiciele PAŻP zaznaczyli, że strony będą dążyć do przedstawienia wspólnego stanowiska już jutro, czyli w czwartek 28 kwietnia.
Kolejne spotkanie odbędzie się jutro o godzinie 9.00.
Jeśli nie dojdzie do porozumienia, od 1 maja konieczne będzie ograniczenie liczby lotów. Cięcia dotknęły by przede wszystkim dwóch mazowieckich lotnisk – w Modlinie i w Warszawie. 30 kwietnia kończą się wypowiedzenia zmieniające 136 warszawskim kontrolerom ruchu lotniczego. PAŻP negocjuje, by nie odchodzili z pracy.
„Liczę, że w tym tygodniu wypracujemy rozwiązanie”
– Liczę na to, że w tym tygodniu wypracujemy rozwiązanie. Wierzę, że wśród tych osób jest wielu odpowiedzialnych ludzi, którzy wiedzą jakie konsekwencje mogłoby wywołać przeciąganie tego sporu – powiedział z kolei rzecznik rządu Piotr Müller, pytany o spór z kontrolerami lotów.
CZYTAJ: Bez przełomu w negocjacjach kontrolerów ruchu lotniczego z PAŻP
Polityk pytany w TVP Info o konflikt z kontrolerami lotów, zwrócił uwagę, że spór jest podzielony na dwie części. Pierwszy – jak wskazał – dotyczy postulatów odnoszących się do bezpieczeństwa i poprawy pewnych aspektów funkcjonowania kontroli lotów. – Te wszystkie postulatu, 24 postulaty, strona rządowa przyjęła – mówił.
Zaznaczył, że w tej chwili de facto „mamy do czynienia ze sporem dotyczącym płac”. Dodał, że w Warszawie kontroler lotów zarabia średnio 33 tys. zł miesięcznie. – I to mimo tego, że jest mniej lotów niż jeszcze w 2019 r. Teraz strona związkowa ma takie postulaty, aby średnia pensja wynosiła nieco ponad 80 tys. zł miesięcznie – podał.
– My teraz dyskutujemy o tych propozycjach. Przedstawiliśmy propozycję powrotu do pewnych rozwiązań płacowych z 2019 r. Oznaczałoby to, że i tak znaczące podwyżki trafią do kontrolerów, ale okazuje się, że na razie nie ma zgody strony związkowej – powiedział rzecznik rządu.
– Liczę na to, że mimo wszystko w tym tygodniu takie rozwiązanie wypracujemy. Wierzę też, że wśród tych osób jest wielu naprawdę odpowiedzialnych ludzi, którzy wiedzą, jakie konsekwencje mogłoby wywołać przeciąganie tego sporu – oświadczył Müller.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej: zaakceptowalismy wszystkie postulaty kontrolerów lotów dotyczące procedur bezpieczeństwa
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej poinformowała w środę (27.04), że postulaty zgłoszone przez Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego, dotyczące procedur bezpieczeństwa, zostały zaakceptowane i uzgodniono ich wdrożenie.
– Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, dążąc do doskonalenia procedur bezpieczeństwa, zaakceptowała i uzgodniła wdrożenie wszystkich dotyczących ich postulatów, zgłoszonych przez Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego. Od dwóch tygodni są one stopniowo wdrażane, a równolegle obecny Zarząd PAŻP analizuje możliwość wprowadzania dalszych, pozytywnych zmian w tym zakresie – napisano w komunikacie PAŻP.
CZYTAJ: Port Lotniczy Lublin: jesteśmy gotowi do obsługi dodatkowych połączeń
Zaznaczono ponadto, że „zgodnie z obowiązującą w lotnictwie zasadą stałego dążenia do doskonalenia procedur bezpieczeństwa i praktyk operacyjnych, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wdraża 24 postulaty sformułowane przez Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego”.
– W ostatnich tygodniach funkcjonujemy w sytuacji szczególnej, ale niezależnie od tego wszystkim nam w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej zależy przede wszystkim na bezpieczeństwie w ruchu lotniczym. Dlatego, gdy tylko pojawiły się konkretne postulaty działań, mogących udoskonalić naszą działalność w zakresie bezpieczeństwa, zaakceptowaliśmy je i wprowadziliśmy do realizacji – powiedziała, cytowana w informacji, prezes PAŻP Anita Oleksiak.
W oświadczeniu przypomniano, że PAŻP zobowiązana jest przestrzegać standardów ustanowionych przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego i Komisję Europejską, a także jest nadzorowana przez Urząd Lotnictwa Cywilnego i Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego. – Postępowanie w zgodzie, a w określonych obszarach, przewyższanie norm ustanowionych przez te organizacje jest zadaniem, jakie przyjęła Polska Agencja Żeglugi Powietrznej – napisano.
– Dlatego, działające w nowym składzie Kierownictwo PAŻP rozpoczęło niezwłoczne wdrażanie postulatów dotyczących między innymi, ograniczania jednoosobowych obsad, weryfikacji tzw. pojemności sektorowych, określających, ile samolotów jednocześnie mają do prowadzenia kontrolerzy w jednej chwili czy przywrócenia pełnej obsady senior kontrolerów także w nocy – podsumowano.
Od kilku tygodni toczą się negocjacje kierownictwa PAŻP z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego (ZZ KRL), dotyczące m.in. bezpieczeństwa, regulaminu pracy oraz regulaminu wynagradzania. W środę odbyła się kolejna tura rozmów.
RL / IAR / PAP / opr. ToMa
Fot. pixabay.com