Ukraińscy uczniowie, finanse, nowe technologie. Przed lubelską oświatą sporo wyzwań

img 20220406 130709 2022 04 06 212917

Napływ uczniów z Ukrainy, finansowanie oświaty i nowe technologie – to główne tematy dyskusji podjętej na IX Ogólnopolskiej Konferencji Samorządu i Oświaty – Edukacja Przyszłości – która rozpoczęła się w Lublinie.

ZOBACZ ZDJĘCIA: IX Ogólnopolska Konferencja Samorządu i Oświaty Edukacja Przyszłości 2022

– Polskie szkoły przyjęły 166 tys. uczniów z Ukrainy, a borykają się też z problemami, jakie generuje powrót polskich uczniów do nauki stacjonarnej – mówi dyrektor Szkoły Podstawowej nr 29 w Lublinie, Jerzy Jarosiński. – Taki najważniejszy problem, który teraz ma oświata, to oczywiście napływ uczniów z Ukrainy, drugim problemem jest finansowanie. Co roku oświata generuje coraz większe koszty, dlatego trzeba znaleźć taki styl finansowania, aby była wydolna. Kolejnym elementem, który jest ważny to nowe technologie, jakie wchodzą do szkoły. Otrzymaliśmy potężny zastrzyk sprzętów: VR (wirtualna rzeczywistość), komputerów, drukarek 3D i teraz musimy się nauczyć umiejętnie to wykorzystywać w procesie dydaktycznym.

– Wyłącznie w dialogu i we współpracy z samorządem można rozwiązywać wszystkie problemy – mówi minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek. – To pokazaliśmy wspólnie przez 2 lata COVID, nauki zdalnej, ale też informatyzacji szkół na skalę do tej pory nie spotykaną. Bowiem to są łącznie 3 miliardy złotych na ten cel.

CZYTAJ: Przemysław Czarnek: Status zawodowy nauczyciela w Polsce musi się zmienić [ZDJĘCIA]

W zakresie nowych technologii w oświacie nastąpił ogromny postęp – mówi lubelski kurator oświaty, Teresa Misiuk. – Szkoły dostały odpowiedni sprzęt. Kolejna rzecz to rozbudowa szerokopasmowego internetu i Laboratoria Przyszłości, które pozwalają doposażyć szkoły w takie pomoce dydaktyczne, na które bez tego rozwiązania żadna placówka nie mogłaby sobie pozwolić. Ale cały czas musimy pamiętać, że nowoczesne technologie są bardzo ważne, ale one nie zastąpią tego co jest najistotniejsze, czyli relacji między nauczycielem a uczniem.

– Skupiamy się w tej chwili na pracy z uczniem po pandemii – mówi dyrektor V Liceum Ogólnokształcącego w Lublinie, Beata Jezierska. – Dostrzegamy potrzebę indywidualizacji pracy, skupienia się na potrzebach ucznia związanych z pedagogiką i psychologią. Chociażby teraz wprowadziłyśmy dodatkowe zajęcia z metod uczenia się, takiego przystosowania ucznia z powrotem do edukacji stacjonarnej. Myślę, że wyzwaniem szkoły jest ciągłe patrzenie na nowe metody: czy nasze metody są wystarczające dla uczniów. Te metody muszą się zmieniać, aby z jednej strony wrócić do starych metod, a z drugiej strony przejść do metod nowoczesnych, które pozwolą uczniowi na połączenie tych dwóch sfer. Bo nie możemy uciec od edukacji multimedialnej.

– Problemów jest całe mnóstwo – mówi prezydent Lublina, Krzysztof Żuk. – Negocjacje ze związkami zawodowymi dotyczącymi karty nauczyciela czy statusu nauczyciela, a w tym również wynagrodzeń i finansowania oświaty. Luka w tym finansowaniu jest tak duża, że nie można praktycznie już budować przyszłości nie dokonując radykalnych zmian finansowania. Mogę tylko powiedzieć, że Lublin do tych wydatków, na które powinien dostawać subwencję, dokłada w tym roku już 210 milionów, a 230 milionów dołóżył w roku ubiegłym.

– Ubytek 1,5 miliona dzieci w systemie oświaty w zaledwie 15 lat to potężny cios, dla państwa, dla szkół i dla organów prowadzących, bo to wiązało się z finansowaniem, z koniecznością reorganizacji oświaty, zamykaniem szkół. W wielu przypadkach trudno było oczekiwać utrzymywanie szkół, które miało 20 dzieci w 8 klasach – tłumaczy minister edukacji i nauki.

– Musi być podniesienie finansowania w oświacie. Za tym zwiększeniem pensum idą znaczne podwyżki dla nauczycieli. Minusem jest to, że wielu nauczycieli niestety straciłoby prace. Zwiększenie o 4 godziny pensum jest dosyć znaczne. Oczywiście pytanie, na ile by ci nauczyciele zostali zabezpieczeni – wyjaśnia Jerzy Jarosiński.

– Przyszłość jest związana również z kryzysem uchodźczym i z wejściem do systemu co najmniej kilkuset tysięcy dzieci w jakiejś perspektywie czasowej. Jest to na pewno przyszłością, którą można „użyć” bardzo dobrze, biorąc pod uwagę ubytek, który był wcześniej uczniów. Do tego też trzeba pełnej współpracy, elastyczności, wzajemnego zrozumienia. Konieczne są zmiany statusu zawodowego nauczyciela – dodaje Przemysław Czarnek. 

Spotkanie odbywa się w Lubelskim Centrum Konferencyjnym. Potrwa dwa dni. Czwartkowe (07.04) panele skupią się na optymalizacji kosztów finansowania oświaty oraz podwyżkach dla nauczycieli.

RyK / opr. AKos

Fot. Iwona Burdzanowska

Exit mobile version