Warsztat „Wielogłosowość w newsie audiowizualnym” w ramach projektu edukacji medialnej, 11.04.2022 godz. 14.00. Prowadzenie: dr Ewa Bulisz, językoznawca i medioznawca, adiunkt w Katedrze Komunikacji Medialnej Instytutu Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach UMCS.
Celem warsztatu jest omówienie różnych składowych newsa oraz uświadomienie, jak odbiorca powinien podchodzić do ich interpretacji. We wprowadzeniu zostanie przybliżone pojęcie newsa wraz z porównaniem jego roli w medium prasowym, internetowym oraz radiowym i telewizyjnym. W dalszej części autorka wystąpienia postawi pytanie o to, kto jest właściwym nadawcą newsa? Poszukując odpowiedzi przybliży role pełnione przez dziennikarzy w newsroomie (redaktor naczelny, wydawca, gospodarz programu, prezenter, reporter, korespondent, researcher, kierownik produkcji). Następnie wskaże trzy obligatoryjne części newsa i wyjaśni ich rolę (biała, tekst reporterski z offu, setki) oraz wyjaśni znaczenie wielogłosowości w newsie (sonda, seto-vice, dwusetko-vice). Na wybranych przykładach pokaże trzy sposoby narracyjnego wprowadzania w news (poprzez wizualizację, chronologię oraz od szczegółu do ogółu). Ponadto przedstawi różne możliwości zabierania głosu w newsie przez reportera (live, stand up, ltt). Po omówieniu składowych newsa, zaprezentuje różne warianty strukturalne newsa. W kolejnej części wskaże, czym kierują się wydawcy w wyborze tematu newsa oraz co decyduje o atrakcyjności tej formy komunikacji medialnej. W drugiej części wystąpienia autorka zasygnalizuje na co odbiorca powinien być szczególnie wyczulony w interpretacji przekazu (powierzchowność treści, niezrozumiałość wypowiedzi i niebezpieczeństwa związane z nadużyciami komunikacyjnymi). Wystąpienie wieńczy omówienie wizualnego aspektu produkcji newsa oraz wnioski praktyczne pomagające w świadomym odbiorze newsa audiowizualnego.
Projekt edukacji medialnej realizowany jest przez Radio Lublin we współpracy z Uniwersytetem Marii Curie-Skłodowskiej oraz Lubelskim Samorządowym Centrum Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli.
Fot. RL