„Don Kichot-galeria otwarta/Don Kichot galería abierta” to wystawa, którą do 10 maja można oglądać w Domu Słów w Lublinie. Pokazuje prace malarskie i graficzne Władysława Jahla (1886–1953), Stefana Mrożewskiego (1894–1975), Mariana Kratochwila (1906–1997), Stefana Rassalskiego (1910–1972), Józefa Wilkonia (ur.1930), Ryszarda Stryjca (1932–1997), Tadeusza Michaluka (ur. 1938) oraz Mariana Nowińskiego (1944–2017). Prezentowane są także najstarsze wydania polskich przekładów arcydzieła Cervantesa: przekłady z języka francuskiego Walentego Zakrzewskiego (1821–1862) wydane w roku 1855 oraz 1899, a także pierwszy polski przekład z języka hiszpańskiego Edwarda Boyé (1897–1943), który ukazał się drukiem w latach trzydziestych XX wieku. Podczas wernisażu o obrazach i książce „Don Kichot – galeria otwarta/Don Quijote – galería abierta” (tom I, Warszawa 2022, Fundacja POSET) opowiadali Artur Matys i prof. Marcin Lachowski.
Staraniem Pracowni Badań nad Instytutem Literackim w Paryżu UMCS, którą kieruje prof. Iwona Hofman, ukazał się tom wybranej publicystyki Leopolda Ungera „Widziane z Brukseli”. Książka jest dwudziestym siódmym tomem serii „W KRĘGU PARYSKIEJ »KULTURY«” O autorze i książce rozmawiać będą w poniedziałek w Muzeum Narodowym w Lublinie prof. Krzysztof Pomian, prof. Rafał Habielski i prof. Jan Pomorski, a panel poprowadzi prof. Iwona Hofman, która tom zredagowała. „Wybór oparty jest na wydanym przez Instytut Literacki w 1986 roku zbiorze publicystyki „Brukselczyka”, zatytułowanym Orzeł i reszta – pisze prof. Pomorski. – 13 artykułów miało swój pierwodruk w „Kulturze” – zostały wyselekcjonowane przez samego Ungera jako najważniejsze, najbardziej reprezentatywne dla jego twórczości. Iwona Hofman zdecydowała się uzupełnić ten wybór o 7 tekstów Ungera publikowanych później, a zatem Czytelnik otrzyma panoramę jego publicystyki z lat 1970-2000. Dzięki ułożeniu chronologicznemu artykułów możemy towarzyszyć Ungerowi na bieżąco w jego komentowaniu aktualnej rzeczywistości. A że komentator to wnikliwy, dysponujący na dodatek świetnym piórem, przekonają się także ci Czytelnicy, którzy zetkną się z jego twórczością po raz pierwszy. Tom Widziane z Brukseli będzie znakomitą po temu okazją.” Iwona Hofman opowie o książce w „Nie tylko rozrywkowej niedzieli radiowej”.
W cyklu „Alfabet lubelski” premiera odcinka „U jak uniwersytety”. Jarosław Cymerman pisze: „W dziejach Lublina można odnaleźć wiele czynników miastotwórczych – zjawisk, które sprawiały, że miasto się rozwijało i zmieniało. Na przestrzeni wieków były nimi – tytułem przykładu – wzniesienie umocnionego grodu i zamku, zakładane klasztory, krzyżowanie się nad Bystrzycą szlaków handlowych, funkcjonowanie Trybunału Koronnego, ustanowienie miasta siedzibą urzędów rozmaitego szczebla, budowa kolei czy rozwój przemysłu. Wydaje się, że w XX wieku takim najsilniejszym impulsem miastotwórczym w przypadku Lublina było powstanie dwu uniwersytetów (…)
Piotr Selim i Hanna Lewandowska zaproszą na koncert promujący płytę „Uważnie”. Wydawnictwo zawiera czternaście piosenek i jeden utwór instrumentalny. Wszystkie kompozycje są dziełem Piotra Selima. Autorzy to przede wszystkim Hanna Lewandowska oraz Grażyna Lutosławska i ks. Jan Twardowski.
W 322. odcinku słuchowiska „Bazarek” kwitną mlecze, a Helena szuka wiertarki.
Na zdjęciu: Marian Kratochwil, „Don Kichot i Sanczo Pansa”, 1936