Lubelska Scena Poetycka, organizowana przez fundację Heuresis, rozpoczyna się w czwartek w Lublinie. Magdalena Krasuska i Maciej Tuora opowiedzą o trzydniowych wydarzeniach w „Nie tylko rozrywkowej niedzieli radiowej”. Zaplanowali m.in. Turniej Jednego Wiersza, Slam Poetycki, spotkania: z ukraińską poetką i dziennikarką Iją Kiwą, nominowaną do tegorocznego Silesiusa Małgorzatą Lebdą i nominowaną do Paszportów Polityki 2020 Patrycją Sikorą, laureatka Nagrody Szymborskiej Anna Adamowicz. Wydarzenia będą odbywać się w patio Muzeum Czechowicza przy ul. Złotej 3.
W cyklu „Alfabet lubelski”, w którym Jarosław Cymerman i Grażyna Lutosławska odwiedzają miejsca związane w przeszłości z ludźmi i zjawiskami ważnymi dla Lublina premiera odcinka W jak Widzący z Lublina. Jakub Icchak Horowitz nazywany Widzącym z Lublina (1745-1815) to najsłynniejszy z lubelskich chasydów. Dzięki swym niezwykłym umiejętnościom, czyli czytaniu przeszłości, przewidywaniu przyszłości, a także „widzeniu” ludzi lub zdarzeń w najodleglejszych miejscach oraz mocy uzdrawiania szybko zdobył sławę i uznanie sporej części lubelskich Żydów. Stało się tak, pomimo że wystąpił przeciwko niemu znany ortodoksyjny lubelski rabin Azriel Horowitz zwany Żelazną Głową (pradziadek Franciszki Arnsztajnowej). Popularność Jakuba sprawiła, że mógł przenieść się on do Lublina i zamieszkać przy ulicy Szerokiej 28. Od tej pory zaczął być znany jako Widzący z Lublina, a jego dom stał się miejscem pielgrzymek chasydów.
Ukazał się drugi w tym roku numer kwartalnika „Akcent”, a w nim m.in.: poetycka Łotwa i muzyczna Estonia w ujęciach Olgi A. Wiewióry i Jarosława Sawica, Jacek Zalewski o niezwykłej biografii Susan Sontag, nieznane opowiadania przyjaciela Czechowicza, wiersze Anny Frajlich, Grzegorza Jędrka i Alicji Regiewicz, Tomasz Kłusek o powieściach Piotra Szewca, Eilza Leszczyńska – Pieniak rozmawia z Lechem Majewskim oraz zbuntowane bajki Grażyny Lutosławskiej. Na stronie www można znaleźć wybrane wiersze i fragmenty artykułów. Na spotkanie promujące pismo zaprosi Bogusław Wróblewski.
Zmarł Ignacy Gogolewski. Aktor, reżyser, scenarzysta, dyrektor teatrów (w latach 1980-85 piastował stanowisko dyrektora w Teatrze im. Juliusza Osterwy w Lublinie) zwrócił na siebie uwagę rolą Gustawa w pierwszych po wojnie „Dziadach”, zrealizowanych przez Aleksandra Bardiniego w 1955 r. w Teatrze Polskim. Ignacy Gogolewski miał na swoim koncie znakomite role w repertuarze współczesnym: „Operetce” w reż. Jerzego Grzegorzewskiego, „Ostatnim” Tadeusza Bradeckiego czy „Na czworakach” Kazimierza Kutza, ale też m.in. role Konrada, Kordiana, Fantazego. Grywał w dramatach szekspirowskich, m.in. „Śnie nocy letniej”, „Makbecie”, „Królu Ryszardzie II”, „Juliuszu Cezarze”, „Otellu”, „Antoniuszu i Kleopatrze”. Pamiętamy go z filmów, grał m.in. w: „Żołnierzu królowej Madagaskaru” Jerzego Zarzyckiego, „Trudnej miłości” Stanisława Różewicza, „Hrabinie Cosel” Jerzego Antczaka, „Jowicie” Janusza Morgensterna. Do historii kinematografii przeszła rola Antka Boryny w serialu „Chłopi” (1973), zrealizowanej przez Jana Rybkowskiego ekranizacji powieści Władysława Reymonta. W 2008 roku Ignacy Gogolewski był gościem Teatru Osterwy przy okazji wydania książki Joanny Ciosek „Ignacy Gogolewski od Gustawa Konrada do Antka Boryny”. Rozmowę prowadził Krzysztof Babicki. W „Nie tylko rozrywkowej niedzieli radiowej” przywołamy fragmenty tego spotkania.
W 324 odcinku słuchowiska „Bazarek” o losach pewnego sąsiedzkiego eksperymentu.
Fot. nadesłane