– Konsekwencje społeczne prowadzenia w czasie pandemii edukacji zdalnej są dopiero przed nami – mówił gość porannej rozmowy w Radiu Lublin kierownik katedry Pedagogiki Pracy i Andragogiki UMCS prof. Ryszard Bera.
Jego zdaniem największe negatywne konsekwencje wiązać się będą z izolacją społeczną, jaka towarzyszyła edukacji w formie online.
– Edukacja to nie tylko procesy poznawcze, ale przede wszystkim kształtowanie osobowości. Wskazanie dzieciom, młodzieży jak żyć i jak godnie żyć. Czyli bezpośrednie wpływy wychowawcy i klimat szkolny. Relacje z rówieśnikami, wymiana doświadczeń, a więc też system motywacyjny, którego niestety brakuje. Trzeba w sobie wyzwolić te czynniki motywacyjne w sytuacji tej izolacji – dodaje prof. Ryszard Bera.
Cała rozmowa w materiale wideo:
W Polsce zdalnie uczą się obecnie dzieci uchodźców z Ukrainy. Jak podkreśla prof. Bera, dla tych uczniów to sytuacja trudniejsza niż dla polskich dzieci w czasie pandemii, dlatego wymagają one szczególnego wsparcia.
A o problemach edukacji prowadzonej w systemie zdalnym w Polsce i na Ukrainie będą rozmawiać naukowcy i pedagodzy z obu krajów podczas IX polsko-ukraińskiego forum naukowego, które zacznie się jutro (11.05) w Lublinie.
RCh / opr. PrzeG
Fot. RL