Media: mimo sankcji rosyjskie tankowce dostarczają ropę do portów w Unii Europejskiej

tankowiec 2022 06 24 213128

– Rosyjskie tankowce, pływające pod liberyjską banderą i ubezpieczone przez indyjską firmę, dostarczają ropę do portów w UE mimo sankcji Unii i USA – podaje w piątek (24.06) Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP), medialne konsorcjum śledzące przestępczość zorganizowaną i korupcję.

CZYTAJ: Jest porozumienie o zakazie importu rosyjskiej ropy do Unii Europejskiej

18 tankowców, należących faktycznie do największej rosyjskiej firmy żeglugowej Sowkomfłot, jest zarejestrowanych jako własność jej spółek córek z Cypru i Zjednoczonych Emiratów Arabskich, a ich ubezpieczycielem została indyjska firma Indian Register of Shipping (IRClass).

CZYTAJ:  Tankowiec z rosyjską ropą nie może zacumować w porcie w Amsterdamie

Statki te, pływające bez przeszkód między innymi do Włoch, Danii, Holandii i Republiki Południowej Afryki, zidentyfikowali w maju dziennikarze OCCRP. Każdy tankowiec transportuje ładunek ropy wart około 240 mln dolarów.

Prof. Ricardo Soares z Uniwersytetu w Oxfordzie wyjaśnia, że udowodnienie przynależności tych statków do rosyjskiej firmy jest niemal niemożliwe, ponieważ struktura własności jest bardzo złożona, a Sowkomfłot często zmienia ich nazwy i nakazuje im wyłączenie transponderów.

„Liberia jest żeglugowym rajem podatkowym”, który użycza swej bandery obcym statkom, a jej otrzymanie jest „tak łatwe jak założenie skrzynki pocztowej” – mówi Soares.

CZYTAJ: Grecja: straż przybrzeżna zatrzymała w ramach sankcji rosyjski tankowiec

– Nie wiadomo, kto w Europie kupuje rosyjską ropę dowożoną przez te tankowce – zastrzega OCCRP.

USA i UE nałożyły sankcje na Sowkomfłot w lutym. Obejmą one również statki, które są jeszcze w budowie, między innymi w Korei Południowej. – Są to głównie tankowce-lodołamacze, mające transportować skroplony gaz ze złóż, które Rosja chce eksploatować w Arktyce – wyjaśnia OCCRP.

Reuters podaje, że wielki indyjski ubezpieczyciel żeglugowy IRClass ubezpieczył ponad 80 statków zarządzanych przez zarejestrowaną w Dubaju firmę SCF Management Services Ltd, która na stronach internetowych Sowkomfłotu figuruje jako spółka córka tego przedsiębiorstwa. 

RL / PAP / opr. ToMa

Fot. pixabay.com

Exit mobile version