– PKP PLK przejmie spółkę Cargotor, która zostanie dokapitalizowana, aby zrealizować modernizację infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze na granicy z Białorusią – wynika z opublikowanego w piątek projektu ustawy. Dodano, że inwestycja w Małaszewiczach warta jest ponad 3,3 mld zł.
W piątek (24.06) na stronach Rządowego Centrum Legislacji (RCL) opublikowano projekt nowelizacji ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o Funduszu Kolejowym.
Jak wyjaśniono w Ocenie Skutków Regulacji, podstawowym celem projektu jest stworzenie ram prawnych, które pozwolą zrealizować modernizację infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze na granicy Unii Europejskiej z Białorusią. – Konieczność dokonania zmian w ww. ustawach wynika z faktu, że w obecnym kształcie prawnym Cargotor sp. z o.o., odpowiedzialna za realizację inwestycji, nie posiada wystarczających możliwości dysponowania środkami w wysokości pozwalającej na jej płynną realizację (ok. 3 386 300 000 zł brutto) – wskazano.
CZYTAJ: W Małaszewiczach powstaje największy Park Logistyczny Europy. Jest wniosek o unijne dofinansowanie
Dodano, że nabycie przez PKP Polskie Linie Kolejowe udziałów w Cargotorze pozwoli na to, by to narodowy zarządca infrastruktury kolejowej posiadał całość ogólnodostępnej infrastruktury kolejowej w obszarze kolejowego przejścia granicznego Terespol–Brześć. – Nabycie przez PKP PLK całości udziałów w Cargotor zwiększy również poziom synergii – za wszelkie inwestycje kolejowe w obszarze kolejowego przejścia granicznego Terespol–Brześć będzie odpowiadał jeden zarządca infrastruktury kolejowej – podkreślono.
W OSR projektu wyjaśniono, że rozbudowa infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze ma zostać sfinansowana przez Cargotor ze środków, którymi minister właściwy do spraw finansów publicznych dokapitalizuje spółkę. – Zakłada się, że łączny koszt realizacji inwestycji wyniesie 3 386 300 000 zł brutto – poinformowano.
Zgodnie z planem ponad 1,1 mld zł ma zostać przeznaczone na prace związane z układem torów. Ok 687 mln zł ma zostać wydane na budowę i instalację systemów ruchu kolejowego; ok. 233 mln zł – na prace w zakresie obiektów kubaturowych; ok. 233 mln zł – na prace w zakresie elektroenergetyki; ok. 186 mln zł – na prace w zakresie budowy dróg dojazdowych do nowopowstałej infrastruktury kolejowej.
CZYTAJ: Małaszewicze na Nowym Jedwabnym Szlaku. Terminal większy i nowocześniejszy
Dodano, że wysokość dokapitalizowania zostanie zmniejszona o wartość dofinansowania ze środków UE, które Cargotor zdobędzie na finansowanie inwestycji.
W Ocenie Skutków Regulacji przekonuje się, że w związku z planowanym wzrostem zdolności przepustowych w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze – zakładany jest nawet trzykrotny wzrost przepustowości względem obecnych warunków – oraz rosnących potoków towarowych z kierunku Chin, należy spodziewać się trzykrotnego wzrostu dochodów z VAT oraz cła w związku z wykonywanymi przewozami kolejowymi przez kolejowe przejście graniczne Terespol–Brześć. – Świadczy to o strategicznym znaczeniu niniejszego projektu dla budżetu kraju – podkreślono.
Według szacunków dzięki realizacji nowych przepisów dochody PKP PLK wyniosą: w 2022 r. – 70 mln zł; w 2023 r. – 256,5 mln zł; w 2024 r. – 973,7 mln zł; w 2025 r. – 876,9 mln zł; w 2026 r. – 780,2 mln zł; w 2027 r. – 499 mln zł. – Łączne saldo PKP PLK S.A. wyniesie: 3 456 300 000 zł – zaznaczono.
Z OSR dowiadujemy się, że w 2022 r. albo w 2023 r. jest planowane przekazanie przez ministra infrastruktury środków Funduszu Kolejowego spółce PKP PLK na sfinansowanie nabycia 100 proc. udziałów w kapitale zakładowym spółki Cargotor. – Zakłada się, że wydatek w zakresie ww. nabycia całości udziałów przez PKP PLK wyniesie do 70 mln zł, a środki w Funduszu Kolejowym zostały na ten cel zabezpieczone w 2021 r. – podsumowano.
RL / PAP / opr. ToMa
Fot. nadesłane / archiwum