3 zasady organizacji sprawnej logistyki dla e-commerce

glowne 2022 07 14 114246

Dynamiczny rozwój branży e-commerce wymusza na właścicielach tego rodzaju biznesów ciągłe poszukiwanie nowych rozwiązań i optymalizowanie już wdrożonych procesów. Chyba dla nikogo nie będzie zaskoczeniem to, że jednym z najistotniejszych obszarów działania jest logistyka dla e-commerce. Sprawdźmy więc, jakie są najważniejsze zasady organizacji sprawnej logistyki w e-sklepie.

Organizacja logistyki w e-sklepie

Dobra organizacja logistyki w e-sklepie to jeden z najważniejszych filarów sprawnego działania firmy nastawionej na handel w sieci. Zaniedbanie odpowiedniej optymalizacji logistyki e-commerce to prosta droga nie tylko do rosnących kosztów prowadzenia działalności, ale także do utraty zaufania klientów. Poniżej przedstawiamy trzy najważniejsze naszym zdaniem obszary związane z logistyką w sklepie e-commerce.

Kompletacja i przygotowywanie zamówień – podstawa logistyki e-commerce

Chleb powszedni każdego biznesu e-commerce, niezależnie od wielkości, to oczywiście kompletacja i przygotowanie zamówień do wysyłki. Specyfika branży e-commerce sprawia, że codziennie realizowanych jest wiele relatywnie małych zamówień. Bardzo ważne są więc szybkie i elastyczne procesy magazynowania, a także ciągły dostęp do precyzyjnych informacji na temat stanów magazynowych.

Założenie i prowadzenie magazynu to często element lekceważony przez wielu początkujących właścicieli e-sklepów. Źle zorganizowany magazyn może doprowadzić do dużych problemów już na samym początku działalności. Nie wspominając już o tym, że stworzenie nawet średniej wielkości magazynu dla e-commerce od podstaw to przedsięwzięcie bardzo kosztowne. W zależności od powierzchni i wyposażenia towarów samo stworzenie takiego magazynu może kosztować od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Nic więc dziwnego, że coraz więcej e-biznesów decyduje się na współpracę z zewnętrznymi partnerami logistycznymi. Takie usługi określane są często jako fulfillment dla e-commerce. Zamiast tworzenia własnego magazynu właściciel sklepu online podpisuje umowę z zewnętrznym magazynem dystrybucyjnym, który zajmuje się całym procesem logistycznej obsługi zamówienia. W bardzo wielu przypadkach takie rozwiązanie pozwala zaoszczędzić nie tylko czas, ale również pieniądze.

Logistyka ostatniej mili

E-commerce to biznes nastawiony przede wszystkim na klientów indywidualnych. W związku z tym logistyka dla e-commerce również powinna być przystosowana do takiego typu odbiorców. W przypadku indywidualnych zamówień bardzo ważną rolę odgrywa tak zwana ostatnia mila. Co kryje się pod tym pojęciem?

W logistyce ostatnia mila to określenie końcowego etapu łańcucha dostaw. Dla większości sklepów online etap ostatniej mili to moment, w którym skompletowane i spakowane zamówienie rusza w drogę do odbiorcy. Często więc właściciel sklepu e-commerce nie ma bezpośredniego wpływu na ten etap, który realizowany jest przez zewnętrzną firmę kurierską. Warto jednak zastanowić się, czy oferowane w sklepie formy przesyłki są wystarczające i czy są one realizowane na czas.

W niektórych sytuacjach organizacja logistyki w sklepie internetowym może być poprawiona dzięki dodaniu nowych form wysyłki lub zmianie firmy kurierskiej. 

Łatwa i szybka obsługa zwrotów

Logistyka e-commerce w Polsce i za granicą to obszar, w którym bardzo istotną rolę odgrywa również obsługa zwrotów. Prawo do zwrotu towaru bez podania przyczyny oraz specyfika zakupów online sprawia, że w odsetek zwrotów w niektórych branżach może wynosić nawet kilkadziesiąt procent. Problem ten dotyczy przede wszystkim branży fashion, w której produkty zwracane są często ze względu na złe dopasowanie rozmiaru. 

Właściciel biznesu e-sklepu ma dwie podstawowe drogi oddziaływania na logistykę i obsługę zwrotów w e-commerce. Z jednej strony są to działania mające na celu zminimalizowanie liczbę zwrotów. Odsetek zwrotów można zmniejszyć na przykład przez wyczerpujące opisy i rzetelne informacje dotyczące poszczególnych parametrów produktu. W przypadku odzieży będą to na przykład dokładne tabele rozmiarów, wymiary poszczególnych elementów produktu (długość nogawki, rękawa, obwód itd.). Pomocne mogą być również wideo prezentacje produktu czy informacje na temat wymiarów modelki/modela prezentujących produkt na zdjęciach. Wszystko to ma ułatwić klientowi wybór idealnie dopasowanego towaru. 

Z drugiej strony właściciel sklepu online musi zadbać o odpowiednią optymalizację procesu obsługi zwrotów. Logistyka zwrotów nie powinna być marginalizowana. Należy ją traktować tak jak każdy inny proces magazynowy. Rozwiązaniem tego problemu może być również wspomniany już wcześniej magazyn dystrybucyjny dla e-commerce, który będzie obsługiwał również zwroty i reklamacje klientów.

Artykuł sponsorowany

Exit mobile version