Zgodnie z zasadami wprowadzanymi w ramach Nowego Ładu, przedsiębiorcy od początku 2022 roku muszą zapewnić klientom płatności bezgotówkowe. Prowadzisz własną działalność i nie wiesz jakie terminale płatnicze są odpowiednie w Twojej branży? Sprawdź na co zwracać uwagę przy wyborze urządzenia do przyjmowania płatności.
Stacjonarne czy mobilne – na jakie terminale płatnicze warto postawić?
Terminale płatnicze to urządzenia pośredniczące w płatnościach bezgotówkowych, a więc dokonywanych np. za pomocą kart płatniczych, BLIK-iem lub elektronicznie. Wśród nich można wymienić modele różniące się pod względem rodzaju wykonywanej pracy czy sposobu łączenia z internetem. Wybierając terminal płatniczy, należy wziąć pod uwagę rodzaj prowadzonej działalności. Modele stacjonarne muszą być stale podłączone do sieci, dlatego sprawdzą się wszędzie tam, gdzie płatności dokonywane są przy kasie, np. w sklepach, hotelach czy w punktach usługowych.
Terminale bezprzewodowe składają się ze stacji dokującej oraz czytnika z wbudowaną klawiaturą i są wygodnym rozwiązaniem w kawiarniach oraz restauracjach – dzięki nim goście mogą dokonywać płatności przy stoliku. Mobilne terminale płatnicze mają wbudowany akumulator, dlatego decydują się na nie również przedsiębiorcy prowadzący swoją firmę w ruchu, jak np. taksówkarze czy dostawcy jedzenia. Oprócz wymienionych wyżej rozwiązań dostępne są także terminale mPOS, a więc czytniki kart, które łączą się z urządzeniem mobilnym. Doskonale sprawdzają się w przypadku firm transportowych i kurierskich.
Podział terminali ze względu na sposób łączności z internetem
Terminale płatnicze można podzielić także ze względu na sposób, w jaki łączą się z internetem:
- LAN (ang. local area network) – terminale stacjonarne łączące się z siecią za pomocą kabla.
- WIFI – terminale bezprzewodowe łączące się z internetem przez WIFI.
- GPRS – terminale wykorzystujące kartę SIM, mogą to być zarówno urządzenia mobilne, jak i stacjonarne.
- Bluetooth – łączą się poprzez Bluetooth z bazą, która z kolei podłączona jest do sieci za pomocą kabla.
Które z wymienionych rozwiązań sprawdza się najlepiej? Jeśli prowadzisz swoją firmę w ruchu i chcesz zapewnić swoim klientom możliwość dokonania płatności w dowolnym miejscu, najlepszym wyborem będą urządzenia z modułem GPRS. W przypadku stacjonarnych terminali wykorzystywanych w jednym miejscu w zupełności wystarczy łączność za pomocą kabla lub bezprzewodowej sieci WIFI.
Sposoby płatności i usługi dodatkowe
Wybierając terminal płatniczy, warto też wcześniej sprawdzić, na jakie sposoby płatności pozwala dany model. Zapewnienie klientowi najwygodniejszej dla niego formy opłacenia rachunku pozytywnie wpływa na wizerunek marki i zwiększa szanse, że wróci on w przyszłości i poleci Twoją firmę innym. Nowoczesne terminale płatnicze umożliwiają przyjmowanie płatności różnymi rodzajami kart oraz za pomocą urządzeń mobilnych. Warto też zastanowić się nad usługami dodatkowymi, jak np. cashback, doładowanie telefonu, opłacanie rachunków czy przyjmowanie płatności w walucie użytkownika karty. Tego typu rozwiązania zwiększają konkurencyjność i mogą przyciągnąć większą liczbę klientów, którzy przy okazji doładowania telefonu czy wypłaty gotówki w sklepie wybiorą coś z Twojej oferty.
Jakie korzyści daje dobrze dobrany terminal płatniczy?
Odpowiednie urządzenie do przyjmowania płatności bezgotówkowych pozwala z jednej strony spełnić wymagania związane z Nowym Ładem, ale też może przyciągnąć większą liczbę klientów. Zrealizowane przez Fundację Polska Bezgotówkowa badanie „Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce” wykazało, że w 2021 r. 57% transakcji w punktach handlowo-usługowych stanowiły płatności bezgotówkowe. Oznacza to wzrost o 3 p.p. w porównaniu do 2020 r. i o 11 p.p. w stosunku do roku 2019.[1] Płatności bezgotówkowe cieszą się dużą popularnością ze względu na wygodę, ale też możliwość szybkiego sfinalizowana transakcji. Terminal płatniczy dobrany do rodzaju prowadzonej działalności to pewność, że Twoi klienci będą mogli zapłacić za towary lub usługi w preferowany przez nich sposób, co z kolei pozytywnie wpływa na wizerunek marki i może zachęcić do ponownego skorzystania z Twojej oferty.
[1] https://forsal.pl/biznes/handel/artykuly/8429470,liczba-transakcji-bezgotowkowych-w-2021-r-wzrosla-badanie.html
Artykuł sponsorowany