Umowę na zaprojektowanie i budowę 22-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 między Radzyniem Podlaskim a Międzyrzecem Podlaskim podpisano we wtorek (26.07) przy obwodnicy Radzynia. Inwestycja za ok. 570 mln zł ma być gotowa w pierwszej połowie 2026 r.
CZYTAJ: Lubelskie: oferta na kolejny odcinek S19 wybrana. Via Carpatia rośnie na północ
Obecny na uroczystości wicewojewoda lubelski Robert Gmitruczuk podkreślił, że to wyjątkowy czas dla powiatu radzyńskiego. Zwrócił też uwagę na rolę, jaką spełnia Via Carpatia na odcinku między Lublinem a Rzeszowem. – Liczymy, że te 22,3 km od granic Międzyrzeca Podlaskiego do Radzynia – węzeł północ, również niebawem będzie nie tylko cieszyło nasze oko, ale również cieszyło szczególnie naszych kierowców – stwierdził Gmitruczuk. Dodał, że rozbudowa infrastruktury przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa podróżujących, ale również do rozwoju gospodarczego terenów, przez które przebiega Via Carpatia.
Rzecznik ministerstwa infrastruktury Szymon Huptyś przypomniał, że droga ekspresowa S19 jest elementem międzynarodowego szlaku komunikacyjnego Via Carpatia, który połączy docelowo Bałtyk z Morzem Czarnym i Morzem Egejskim. Jest nazywany kręgosłupem komunikacyjnym Trójmorza. I jest nazywany w ten sposób słusznie.
CZYTAJ: Wiemy kto wybuduje kolejny odcinek Via Carpatii
Jego zdaniem regiony Polski do 2015-2016 roku nie były równomiernie doinwestowywane pod względem infrastruktury. – Tymczasem mieszkańcy Polski Wschodniej zasługują tak samo na drogę ekspresową S19, jak mieszkańcy zachodniej Polski na drogę ekspresową S3, a mieszkańcy Polski centralnej – na autostradę A1. To jest polityka zrównoważonego rozwoju – podkreślił.
Rzecznik dodał, że takich umów na realizację drogi S19, która w Polsce nosi nazwę Via Carpatia imienia Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego – inicjatora tej budowy, jest już wiele. – Pomiędzy Białymstokiem a Lublinem właściwie większość odcinków jest w realizacji. Kolejne odcinki wkraczają w fazę realizacji na południe od Rzeszowa, a pomiędzy Lublinem a Rzeszowem ta droga od maja br. już istnieje -poinformował Huptyś.
– Jest to bardzo ważna inwestycja – mówi dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad w Lublinie Mirosław Czech. – Jest to ponad 22-kilometrowy odcinek. Wybudujemy na nim 4 mosty, wybudujemy 10 wiaduktów drogowych, wybudujemy jeden wiadukt kolejowy, a także 17 przejść dla zwierząt, to w ramach ochrony środowiska.
W przetargu na zaprojektowanie i budowę kolejnego odcinka drogi ekspresowej S19 w województwie lubelskim wybrana została oferta chińskiej firmy Stecol Corporation za ok. 570,7 mln zł. Wykonawca będzie mieć od zawarcia umowy 36 miesięcy na realizację inwestycji z wyłączeniem okresów zimowych w czasie trwania robót budowlanych. Inwestycja będzie realizowana w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
Odcinek Międzyrzec Podlaski – Radzyń Podlaski będzie liczyć ok. 22,3 km. Na początkowym fragmencie, o długości około 3 km, nowa dwujezdniowa trasa przebiegnie w śladzie obecnej drogi krajowej nr 19, następnie poprowadzona zostanie nowym korytarzem i od zachodniej strony ominie Kąkolewnicę. W ramach inwestycji planowane są dwa węzły drogowe – Kąkolewnica – w okolicach miejscowości Grabowiec oraz Radzyń Podlaski Północ. Ponadto wybudowane zostaną: cztery mosty, jedenaście wiaduktów, sześć przejść dla zwierząt dużych i średnich, dziewięć przepustów z funkcją przejść dla zwierząt małych oraz drogi dojazdowe i lokalne.
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego północną i południową Europę. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.
PAP / RL / opr. AKos
Fot. GDDKiA