Od nowego roku szkolnego wejdą w życie nowe przepisy dotyczące zatrudniania w szkołach specjalistów – pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów. Będzie też odrębne stanowisko – pedagog specjalny.
Jak tłumaczyła w Radiu Lublin dyrektor Departamentu Wychowania i Edukacji Włączającej w Ministerstwie Edukacji i Nauki Joanna Wilewska, pedagog specjalny ma przede wszystkim wspomagać nauczycieli w działaniach wobec dzieci, które mają problemy i specjalne potrzeby.
– Nie każdy nauczyciel jest w stanie rozpoznać przyczynę problemów dziecka w szkole. Dlatego wprowadzamy do systemu specjalistów, którzy będą umieli wspomóc przede wszystkim nauczyciela, ale też prowadzić specjalistyczne zajęcia z tymi dziećmi, które tych specjalistycznych zajęć wymagają i potrzebują – dodaje Joanna Wilewska.
Cała rozmowa w materiale wideo:
Co trzeci uczeń w minionym roku szkolnym korzystał z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a u co dziesiątego zdiagnozowano zaburzenia psychiczne. Różnego rodzaju niepełnosprawność ma 4 procent uczniów. Spośród nich prawie 70 proc. jest w szkołach ogólnodostępnych , pozostali w placówkach specjalnych.
Na zwiększenie dostępu uczniów do pomocy specjalistycznej tylko w 2022 r. z budżetu państwa zostało przeznaczonych dodatkowo, tj. poza subwencją oświatową, 700 mln zł. Środki te pozwolą m.in. na organizację zajęć specjalistycznych i zatrudnienie specjalistów w przedszkolach i szkołach.
Na przestrzeni kolejnych 10 lat ma to być kwota 25 mld zł.
RCh / opr. PrzeG
Fot. RL