O tym jak wspierać uczniów w rozwoju i nauce – rozmawiają uczestnicy II Kongresu Nauczycieli Województwa Lubelskiego. Hasło przewodnie brzmi „Edukacja włączająca, czyli szkoła na miarę”.
– Rozmawiamy o takich metodach i narzędziach pracy z uczniem, żeby realizować jego indywidualne potrzeby – tłumaczy Marlena Deckert z Lubelskiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli. – Niezależnie od tego, czy jest to uczeń z trudnościami, czy uczeń wyjątkowo zdolny; chcemy, żeby szkoła spełniała swoją rolę, czyli przygotowywała ludzi do dorosłego życia, do funkcjonowania w dorosłości. Taka jest misja nauczyciela, takie jest nasze powołanie.
– Chodzi o wspieranie nie tylko uczniów z pewnymi dysfunkcjami czy niepełnosprawnościami – mówi lubelska kurator oświaty Teresa Misiuk. – Ta szkoła na miarę jest potrzebna także uczniowi, który ma jakieś szczególne predyspozycje, które warto rozpoznać i rozwijać. Ci uczniowie są bardzo zdolni.
– Edukacja włączająca to znalezienie dla każdego dziecka miejsca w systemie oświaty – mówi dyrektor Lubelskiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Krzysztof Staruch. – Szkoła odciska ogromne piętno w życiu każdego człowieka. Pamiętamy swoich nauczycieli, swoje koleżanki i kolegów, pamiętamy atmosferę, dobre i złe chwile. Każde dziecko, każdy młody człowiek, który pojawia się na 1, 2, 3 etapie edukacji, powinien mieć dostosowane możliwości do swojego indywidualnego rozwoju i jesteśmy po to, aby wskazać drogi do tego młodego człowieka; aby pokazać sposoby wyposażenia go w wiedzę i umiejętności, które pozwolą mu na funkcjonowanie w dorosłym życiu.
II Kongres Nauczycieli Województwa Lubelskiego potrwa w Lubelskim Centrum Konferencyjnym do godz. 19.00
PaSe / opr. KB
Fot. Krzysztof Radzki / archiwum