Jest pozwolenie na budowę 14-kilometrowego odcinka autostrady A2 między rejonem miejscowości Swory a węzłem Biała Podlaska. Decyzję na realizację inwestycji wydał wojewoda lubelski. Dokument umożliwia rozpoczęcie robót w terenie.
Na podstawie tego pozwolenia wybudowanych zostanie około 14 km autostrady. Droga będzie dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod budowę w przyszłości trzeciego pasa. Autostrada powstanie w technologii bitumicznej. Droga będzie musiała spełniać najwyższe kryteria i parametry jakościowe, funkcjonalne i eksploatacyjne. Powstaną też Miejsca Obsługi Podróżnych i obwód drogowy. Wybudowane zostaną także drogi równoległe do obsługi przyległego terenu, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
CZYTAJ: Autostrada w Lubelskiem. GDDKiA złożyła wnioski na kolejny odcinek
Inwestycja ma być gotowa do końca 2024 roku. Jej wartość to prawie 470 milionów złotych.
W kwietniu 2021 r. GDDKiA podpisała umowy na budowę czterech fragmentów autostrady od Siedlec do Białej Podlaskiej. Dla trzech odcinków trwa postępowanie administracyjne w Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie. Zakończenie robót zaplanowano do końca 2024 r.
W styczniu 2022 roku złożono do wojewody lubelskiego wnioski o ZRID na odcinek od węzła Biała Podlaska do granicy z Białorusią. – K olejnym etapem, po wydaniu decyzji ZRID i pozyskaniu finansowania, będzie ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji – podała GDDKiA.
Trwają już prace na kolejnych odcinkach autostrady. GDDKiA podała, że prace budowlane na odcinkach A2 Kałuszyn – Groszki i Gręzów – Siedlce Zachód trwają od grudnia 2021 r. i kierowcy powinni z nich skorzystać jesienią 2023 r. Termin, jak podała GDDKiA, może zostać przesunięty. – Wykonawcy złożyli roszczenia, w których oczekują wydłużenia czasu na ukończenie oraz dodatkowych środków finansowych – poinformowano.
CZYTAJ: Autostrada w Lubelskiem: podpisano umowę na ostatni odcinek A2
W styczniu 2021 r. GDDKiA podpisała z wykonawcą umowę na budowę odcinka Groszki – Gręzów. GDDKiA szacuje, że na przełomie września i października otrzyma od wojewody mazowieckiego decyzję ZRID, co umożliwi wykonawcy rozpoczęcie robót w terenie. Przewidywany termin zakończenia prac to lato 2024 r.
Autostrada A2 biegnie od granicy z Niemcami na wschód kraju przez Świecko, Słubice, Nowy Tomyśl, Poznań, Wrześnię, Konin, Koło, Łódź, Łowicz, Skierniewice, Grodzisk Mazowiecki, Pruszków, Warszawę i obecnie kończy się na wysokości Mińska Mazowieckiego. Dalej jej przebieg zaplanowano przez Siedlce, Białą Podlaską, Kukuryki do granicy z Białorusią.
MaK / opr. ToMa
Fot. Krzysztof Nalewajko / Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad