Dziś właściwie każdy może otworzyć swój własny sklep internetowy. W tym celu nie trzeba mieć ani dużego kapitału, ani specjalistycznych umiejętności. Wystarczy wybrać odpowiednie oprogramowanie e-commerce i zdecydować się na logistykę 3PL. Na czym ona polega i jakie są jej najważniejsze zalety? Zapoznaj się z naszym poradnikiem!
3PL – co to jest Third Party Logistics?
3PL to skrót od Third Party Logistics, co oznacza logistykę firm trzecich. Stanowi ona rozwiązanie, polegające na przekazywaniu firmie zewnętrznej odpowiedzialności za magazynowanie, pakowanie i wysyłkę towarów. Taki operator pełni funkcję pośrednika pomiędzy sprzedawcą a jego klientami, zarządzając produktami i dostarczając zamówienia odbiorcom.
Jakie zadania są przekazywane firmie zewnętrznej w ramach 3PL?
Obsługa logistyczna obejmuje zarządzanie wszystkimi procesami związanymi z towarem. Do 3PL zalicza się takie elementy jak:
- spedycja,
- koordynacja inwentaryzacji,
- magazynowanie towarów,
- zarządzanie zapasami,
- kompletowanie i pakowanie zamówień,
- dostawa i logistyka zwrotna.
Powierzając te i inne funkcje logistyczne doświadczonemu operatorowi, właściciel sklepu internetowego oszczędza mnóstwo czasu i redukuje ponoszone koszty. Zyskuje też gwarancję wysokiej jakości usług oraz ich dostosowania do swoich aktualnych potrzeb.
Rodzaje modeli logistycznych – jakie są kolejne poziomy PL?
Modele logistyczne można podzielić na różne kategorie, stosownie do tego, jakie usługi podlegają outsourcingowi:
- 1PL (First Party Logistics) – przedsiębiorca nie korzysta z usług operatora logistycznego, a do realizacji wszystkich procesów wykorzystuje własne zasoby (m.in. flotę, kierowców czy powierzchnię magazynową).
- 2PL (Second Party Logistics) – w tym modelu przedsiębiorca decyduje się na częściowy outsourcing logistyki, obejmujący zazwyczaj transport i usługę magazynowania towaru. Zarządzanie tymi procesami pozostaje jednak w jego gestii.
- 3PL (Third Party Logistics) – operator logistyczny wyręcza sprzedawcę w transporcie i magazynowaniu towarów, a także zarządzaniu obydwoma tymi procesami. Zajmuje się realizacją i nadzorowaniem całego łańcucha dostaw, lecz za jego zaprojektowanie wciąż odpowiada zleceniodawca.
- 4PL (Fourth Party Logistics) – pełen outsourcing logistyki, obejmujący nie tylko realizację wszystkich kluczowych procesów, ale także projektowanie całego łańcucha dostaw. Usługi tego typu cechują się bardzo spersonalizowanym charakterem. Operator logistyczny 4PL nie musi nawet posiadać własnej infrastruktury, ponieważ do koordynacji wszystkich zadań niejednokrotnie wykorzystuje zasoby innych dostawców.
- 5PL (Fifth Party Logistics) – najbardziej zaawansowany model, polegający na połączeniu rozwiązań 3PL i 4PL i kontroli wszystkich etapów łańcucha dostaw przy użyciu technologii informatycznych. W tym przypadku przedsiębiorca przekazuje operatorowi logistycznemu odpowiedzialność za pełną integrację usług świadczonych na rzecz klientów – od planowania, przez organizację i wdrażanie, aż po monitorowanie i optymalizację.
Czym się różni logistyka 3PL od logistyki 4PL?
3PL i 4PL to aktualnie najpopularniejsze modele logistyczne. Choć na pierwszy rzut oka różnica pomiędzy nimi może wydawać się niewielka, warto dobrze ją zrozumieć. Polega ona przede wszystkim na tym, że operatorzy 3PL koncentrują się wyłącznie na logistyce, a dostawcy usług 4PL zajmują się całym łańcuchem dostaw – od pozyskania surowców, aż po obsługę klienta końcowego. Outsourcing idzie więc w tym przypadku znacznie dalej, obejmując zarządzanie zasobami, technologią, infrastrukturą, a nawet usługami zewnętrznych firm 3PL.
Jako że operatorzy 4PL skupiają się na projektowaniu i zarządzaniu rozwiązaniami przeznaczonymi dla konkretnych klientów, ich usługi są wysoce spersonalizowane. Co więcej, nie muszą posiadać własnej infrastruktury, ponieważ wszystkie procesy logistyczne mogą powierzyć podwykonawcom działającym w modelu 3PL. Nie jest to jednak regułą, więc na rynku spotkasz się zarówno z operatorami dysponującymi zapleczem logistycznym, jak i takimi, którzy skupiają się na integracji informacyjnej, a pozostałe usługi outsourcują.
Kiedy warto zdecydować się na podjęcie współpracy z dostawcami usług 3PL?
Każdy z opisanych wyżej modeli logistycznych przeznaczony jest dla firm będących na innym poziomie rozwoju. Im większe możliwości i bardziej rozbudowana infrastruktura przedsiębiorstwa, tym mniejsza potrzeba outsourcingu logistyki. Sprzedawcy najczęściej decydują się na rozwiązania 3PL, na których zyskasz przede wszystkim, jeśli:
- Realizowana przez Ciebie liczba zamówień wzrasta i nie nadążasz z ich obsługą.
- Zaczyna Ci brakować miejsca na magazynowanie towarów.
- Czujesz potrzebę optymalizacji ponoszonych kosztów (robocizny, transportu, wynajmu magazynu itp.).
- Chcesz podnieść jakość świadczonych usług za pomocą nowoczesnych technologii, którymi dysponują jedynie wielcy operatorzy logistyczni.
- Doświadczasz ciągłych błędów logistycznych, które negatywnie odbijają się na wynikach firmy.
- Chcesz oszczędzić czas, aby móc skupić się na kluczowych aspektach prowadzenia biznesu.
Jakie są zalety i wady logistyki 3PL?
Logistyka 3PL może okazać się ogromnym udogodnieniem dla każdej firmy w sektorze e-commerce. Do głównych zalet tego rozwiązania należą z pewnością oszczędność czasu, optymalizacja kosztów i podniesienie jakości świadczonych usług. Sprzedawcy nie muszą samodzielnie zajmować się magazynowaniem i transportem towarów, dzięki czemu mogą skupić się na rozwoju biznesu. Kluczowe procesy logistyczne pozostawiają natomiast w rękach specjalistów. Ci mogą im z kolei zagwarantować przyspieszenie dostaw do klientów docelowych oraz bardziej konkurencyjne ceny wysyłki.
3PL niesie ze sobą oczywiście także pewne zagrożenia. Najważniejszym wydaje się efekt rozmytej odpowiedzialności w przypadku ewentualnych problemów, a także brak wpływu przedsiębiorcy na sposób realizacji poszczególnych usług. Takie wady łatwo jednak wyeliminować z równania, decydując się na współpracę z doświadczonym operatorem logistycznym.
Jak wygląda współpraca z operatorem 3PL i co wziąć pod uwagę przy jego wyborze?
Dostawcy usług logistycznych obsługują wielu klientów, toteż ich infrastruktura musi być dostosowana do potrzeb różnych przedsiębiorstw. Zazwyczaj dysponują ogromnymi magazynami zlokalizowanymi w pobliżu dużych ośrodków miejskich i posiadają dostęp do rozwiniętych technologii, usprawniających realizowane procesy. Działalność na wielką skalę pozwala im też obniżać koszty poszczególnych usług.
Wybierając operatora logistycznego do współpracy, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na:
- Skalowalność – im większa elastyczność dostawcy, tym dokładniejsza optymalizacja kosztów ponoszonych przez przedsiębiorcę. Operator powinien precyzyjnie dostosowywać swoje usługi do aktualnych potrzeb klientów.
- Technologię – w cenie są przede wszystkim usługi firm, które umiejętnie automatyzują kluczowe procesy.
- Reputację – nic nie powie o jakości operatora tyle co opinie jego dotychczasowych klientów.
- Cenę – często idzie ona w parze z jakością świadczonych usług, lecz należy zwrócić uwagę na to, aby nie przerastała możliwości finansowych przedsiębiorcy.
Jeśli chcesz dynamicznie rozwijać swój biznes, lecz natrafiasz na szklany sufit, zainteresuj się takimi rozwiązaniami jak cross-docking, dropshipping lub fulfillment. Wybierz doświadczonego operatora i powierz mu kluczowe procesy logistyczne swojej marki!
Artykuł sponsorowany