Kilkudziesięciu nauczycieli z 10 województw bierze udział w szkoleniu w Państwowym Muzeum na Majdanku. Pedagodzy uczą się, w jaki sposób prowadzić lekcje historii z użyciem niekonwencjonalnych i pozapodręcznikowych źródeł historycznych.
– Wykorzystujemy grypsy więźniów z obozu koncentracyjnego na Majdanku oraz uczymy, jak za ich pomocą opowiedzieć historię miejsca i ludzi – mówi kierownik działu edukacji Państwowego Muzeum Na Majdanku Jolanta Laskowska. – Grypsy, czyli nielegalna korespondencja przekazywana poza druty obozu przez więźniów, ale także otrzymywana przez nich. Dotyczą spraw rodzinnych, bliskich, to pytania o zdrowie, „gdzie jesteś?”, „co się z tobą dzieje?”.
– Historia to przedmiot humanistyczny. Opowiedzenie o ludziach, których dotyczą wydarzenia historyczne, jest czasem cenniejsze niż sama data tych wydarzeń – przyznają uczestniczący w szkoleniu nauczyciele. – Jak uczymy o człowieku, to przede wszystkim powinniśmy uczyć o uczuciach, emocjach, o tym, co się wtedy działo, co czuli ci ludzie, dlaczego tak się stało. Taka forma nauki pozaprogramowej jest bardziej efektywna i bardziej interesująca dla uczniów. Staramy się wykorzystywać jak najwięcej możliwości. Każda możliwość wyjścia poza program jest bardzo cenna.
Szkolenie dla nauczycieli w Centrum Obsługi Zwiedzających Państwowego Muzeum na Majdanku potrwa do 16.30.
RyK / opr. WM
Fot. archiwum