„To są zabytki, to jest wielka sztuka i powinniśmy o to dbać”. Mietek Jurecki wśród kwestujących na cmentarzu przy ul. Lipowej [ZDJĘCIA]

249650895 256192143194492 2379093997704767455 n 2022 10 30 161208

Trwa kwesta na renowację zabytkowych nagrobków na najstarszym lubelskim cmentarzu przy ul. Lipowej. To 36. edycja akcji zorganizowanej przez Społeczny Komitet Odnowy Zabytków Lublina. Na nekropolii przy Lipowej można spotkać z puszkami polityków, samorządowców i artystów.

ZOBACZ ZDJĘCIA: Znani Lublinianie w 36. kweście na rzecz renowacji zabytkowych nagrobków przy ul. Lipowej

CZYTAJ: Polskie Radio Lublin od lat pomaga ratować zabytkowe nagrobki

– Pochodzę z Wrocławia, gdzie wszystkie historyczne cmentarze są niemieckie, a tu, po tym cmentarzu widać, że to zawsze była Polska – mówi basista i kompozytor Mietek Jurecki z Budki Suflera. – Jak tu przyjechałem pierwszy raz i zobaczyłem, że jest tu pochowany obywatel ziemski z tysiąc sześćset któregoś roku, to na tym cmentarzu widać, że tutaj zawsze była Polska. To jest dodatkowy skarb. Poza tym wolałbym patrzeć na rzeczy, które kiedyś projektowali wybitni architekci i rzeźbiarze. Chciałbym je widzieć w takim stanie, w jakim kiedyś były. Też bym nie chciał, żeby po latach ktoś mi pół piosenki urwał z mojej twórczości. To są zabytki, to jest wielka sztuka. Powinniśmy o to dbać.

ZOBACZ ZDJĘCIA: Wolontariusze 36. kwesty na rzecz renowacji zabytkowych nagrobków przy ul. Lipowej – dzień pierwszy

CZYTAJ: Zbigniew Wojciechowski: Kwesta to świadectwo naszej kultury

Kwesta potrwa do wtorku 1 listopada. Z zebranych w tym roku funduszy zostaną odnowione trzy nagrobki z pierwszej połowy XIX wieku. W ciągu 35 lat odnowiono już ponad 300 najbardziej zniszczonych zabytkowych nagrobków.

ZOBACZ ZDJĘCIA: Dzieła kultury najstarszej nekropolii przy ul. Lipowej

CZYTAJ: „To jedno z najbardziej klimatycznych miejsc, jakie można spotkać w śródmieściu Lublina”. Marcin Wroński kwestuje na cmentarzu przy ul. Lipowej

Sztab akcji mieści się w siedzibie Polskiego Radia Lublin.

EwKa / opr. AKos

Fot. archiwum

Exit mobile version