Fot. Bolesław Lutosławski
W środę rozpoczynają się w Lublinie 26. Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca. W programie, jak zapowiadają organizatorzy „dominować będzie wieloaspektowość, wielowątkowość i różnorodność. Bardziej niż dotąd będziemy poszukiwać nowych narzędzi artystycznych, nowych myśli i nowych perspektyw. Po 25 latach istnienia festiwalu Lubelski Teatr Tańca dokonuje refleksji nad przeszłością, jednocześnie patrząc odważnie w przyszłość, która stawia wyzwania i wymaga TRANSFORMACJI. To hasło przewodnie tegorocznej edycji i proces, który zarówno na scenie, jak i w otaczającej nas rzeczywistości, wspólnie będziemy obserwować. Szczególną uwagę chcemy poświęcić artystom ukraińskim, których życie i twórczość uległy radykalnej transformacji, nikogo nie pozostawiając obojętnym”. Ryszard Kalinowski i Konrad Kurowski z Lubelskiego Teatru Tańca opowiedzą o programie, a także o spektaklu, który zainauguruje festiwal. Będzie to premierowe przedstawienie Lubelskiego Teatru Tańca pt. „Love Matter”.
„Głos przeszłości. Wprowadzenie do historii mówionej”, książka, której autorami są Paul Thompson i Joanna Bornat ukazała się niespełna rok temu w języku polskim (Paweł Tomanek) „To – jak czytamy we wstępnie – jedna z najbardziej wpływowych i inspirujących książek dotyczących historii mówionej. Co stanowi istotę metody historii mówionej jako źródła wiedzy? Jakie są jej relacje z innymi dyscyplinami? Jak przygotować się do rozmów i w jaki sposób prezentować ich efekty? Głos przeszłości odpowiada na te i wiele innych pytań. To obowiązkowa lektura dla wszystkich, którzy już zajmują się historią mówioną”. O książce i nie tylko opowie Wiola Wejman z Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN”, dokumentalistka specjalizująca się w historii mówionej. Koordynuje działaniami Pracowni Historii Mówionej. Jest autorką kilkuset wywiadów ze świadkami historii.
Warsztaty teatralne, w trakcie których będzie można poznać sposoby twórczej pracy z ważnym materiałem historycznym organizuje w Lublinie Centrum Archiwistyki Społecznej w Warszawie. Punktem wyjścia będą relacje historii mówionej dotyczące Zagłady Żydów, nagrane i zgromadzone w archiwum Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN”. „Jak tworząc sztukę nie budować przytłaczających pomników, jak korzystać ze wzruszenia, rozwijać wspólnotę słuchających, ale i pragnących lepszego świata twórców i twórczyń? Jak opowiadać o wojnie, cierpieniu, przesiedleniach w czasie, gdy one wciąż dzieją się tuż obok?” czytamy w zapowiedzi. O warsztatach opowie Karolina Sakowicz z CAS.
Premiera tomu wierszy Jagody Graboś zatytułowanego „Przeprowadzki” (Wydawnictwo Kwadratura) odbyła się w piątek w księgarni „Dosłowna” w Lublinie. „Najpierw wyciszone, subtelne, liryczne portrety chwil i miejsc. W ich głębokim tle – ból i rozpacz. Z każdą przeprowadzką pojawia się wnętrze, opowiada, wprawia w mieszczeniu – ziemi, stworzeń, straty. Za tę zdolność kobiecy podmiot płaci cenę zbliżenia do tego, co obce i odrażające. Chociaż liryka i czułość sąsiadują tu z ohydą świata, i chociaż wkrada się bezradność, to pojawia się też inna myśl – rozbić kubatury, porzucić wnętrze” – pisze o wierszach z tomu „Przeprowadzki” Kacper Bartczak. Jagoda Graboś opowie o wierszach (także tym, który za nią „chodził, ale się nie zapisał”) w „Nie tylko rozrywkowej niedzieli radiowej”.
W 339 odcinku słuchowiska „Bazarek” Zosia detronizuje naczelnego krytyka i robi ferment w środowisku malarskim.