Pięć projektów zostanie zrealizowanych w ramach rządowego programu Kolej Plus. Zrealizowana zostanie budowa linii kolejowej Szastarka – Janów Lubelski – Biłgoraj wraz z poprawą dostępności w Kraśniku. Utworzone zostanie połączenie kolejowe Lublin – Łęczna/Bogdanka, zrewitalizowane zostanie połączenie Chełm – Włodawa, zelektryfikowana linia kolejowa Łuków – Lublin oraz wykonane zostaną prace na odcinku Rejowiec – Zawada – Zamość – Szopinek. W ramach ostatniego zadania wybudowana zostanie także łącznica omijająca stację Zawada.
ZOBACZ ZDJĘCIA: Podpisanie umów z programu Kolej+ w Janowie Lubelskim
Województwo lubelskie jest na przedostatnim miejscu w kraju, jeśli chodzi o zagęszczenie linii kolejowych. Na 100 kilometrów kwadratowych w regionie przypada niespełna 6 kilometrów linii kolejowych. – Gorsze od nas o kilka setnych kilometra jest jedynie województwo podlaskie – mówi marszałek województwa lubelskiego Jarosław Stawiarski. – Jesteśmy wykluczeni komunikacyjnie, a przede wszystkim wykluczeni, jeśli chodzi o sieci kolejowe. Janów Lubelski staje się symbolem odradzania się linii kolejowych, odradzania się transportu kolejowego w województwie lubelskim. Nasza wizja rozwoju Polski, która ma być Polską solidarną, Polską równomiernego rozwoju, tu właśnie na ziemi lubelskiej zaczyna się spełniać. Mam nadzieję, że rozpoczynamy wielką podróż z koleją tu na ziemi lubelskiej.
– Cieszę się, że jako osoba pochodząca z Janowa Lubelskiego mogę obserwować moment odrodzenia się kolei w Lubelskiem – przyznaje dyrektor biura poselskiego prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego, Michał Moskal. – Te działania mają również charakter godnościowy. Musimy pamiętać o tym, że w Polsce nie może być tak, że zupełnie inną jakością życia i komfortem charakteryzują się duże ośrodki miejskie i małe miejscowości. Mieszkańcy takich miejscowości jak Janów Lubelski, Kraśnik, Łęczna, Świdnik muszą mieć takie same szanse, jak mieszkańcy Warszawy, Poznania czy Wrocławia. Taki sam dostęp do edukacji, taki sam dostęp do dobrych miejsc pracy, takie same warunki do rozwoju biznesu. Przecież to właśnie infrastruktura sprawia, że tutaj będzie mógł rozwijać się biznes. Więc to doprowadza do tego, że te szanse wyrównujemy. Ten pierwszy krok, który podejmujemy dzisiaj na tej drodze, jest pewną realizacją czegoś, co było przecież marzeniem ludzi z powiatu janowskiego już od czasów międzywojennych.
– Dziś podpisujemy umowę na realizację zadania, które ogłosiliśmy wiosną – wskazuje minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – Z taką samą determinacją, jak realizowaliśmy połączenia drogowe – drogi bezpieczne, komfortowe, przewidywalne – z taką samą determinacją realizujemy program Kolej Plus. Program Kolej Plus, który wraz z połączeniami drogowymi likwiduje wykluczenie komunikacyjne. Pięć wielkich projektów kolejowych – to zmieni relacje komunikacyjne Lubelszczyzny w zakresie sieci transportowej.
W całej Polsce programem Kolej Plus objętych jest 1200 kilometrów linii kolejowych, z czego około 800 kilometrów będzie modernizowanych, a 400 tworzonych od nowa.
– Pierwszy raz od kilkudziesięciu lat przystępujemy do budowy nowych linii, na tym tle województwo lubelskie wypada bardzo dobrze – zaznacza prezes PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchel. – Ponad 300 kilometrów odcinka linii jest na terenie województwa lubelskiego. Ponad 102 kilometry nowych linii, z czego 67 wybudujemy w najbliższych latach; 35 kilometrów to linia Biłgoraj – Janów. Będzie dokumentacja projektowa. Jest to jedna czwarta długości linii kolejowych, jedna czwarta wysokości nakładów finansowych ujętych w tym programie. To nie tylko Janów, ale w przyszłości też Biłograj, Kraśnik Fabryczny, Łęczna, Włodawa. To lokalizacje, które uzyskają połączenie kolejowe, którego w wielu przypadkach tak naprawdę po prostu nie było, a niektóre odcinki były już bardzo zaniedbane.
– Wraz z realizacją projektów na Lubelszczyźnie przed samorządami staną kolejne wyzwania – zauważa sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu do spraw przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel. – Zwiększenie liczby połączeń, zakup taboru i skonstruowanie doskonałej oferty, tak żeby mieszkańcy chcieli korzystać z tego transportu. Ale to już będzie zadanie dla przewoźnika PKP Intercity, bo chociażby elektryfikacja linii nr 30 Łuków – Lublin z pewnością cieszy również przewoźnika międzyregionalnego, jako że będzie łatwiej organizować dobrą ofertę już o wymiarze krajowym.
– To wielka chwila dla Janowa Lubelskiego – podkreśla starosta janowski Artur Pizoń. – Ponad 100 lat temu były przymiarki i do tej pory w Janowie kolei nie ma. Dzisiaj doszliśmy do tej fantastycznej chwili, że jest podpisana umowa. Słowo stało się ciałem. Janów Lubelski to niewielkie miasto ze swoimi problemami, gdzie ludzie uciekają do większych aglomeracji. Jestem przekonany, że dzięki S17, Via Carpatii, również dzięki tej inwestycji będziemy potrafili zatrzymać młodych ludzi tutaj w powiecie janowskim, stwarzając dla nich miejsca pracy godne ich umiejętności i o należytej opłacalności pracy.
W ramach budowy linii kolejowej Szastarka – Janów Lubelski powstanie 18 kilometrów linii oraz około 12 kilometrów jednotorowej linii kolejowej do Kraśnika Fabrycznego wraz z łącznicą Kraśnik Miasto – Kraśnik. Obie trasy zostaną zelektryfikowane, co ma wpłynąć na ekologiczność przejazdów. Czas przejazdu pociągiem między Kraśnikiem Fabrycznym a Lublinem szacowany jest na 52 minuty, a między Biłgorajem a Lublinem na 1 godzinę 36 minut.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego podpisały umowy na realizację projektów z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku.
Szacowana wartość wszystkich pięciu inwestycji na Lubelszczyźnie to prawie 3,5 mld zł.
EwKa / opr. WM
Fot. Piotr Michalski / Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego