Cztery nowe obrazy polskich artystek z początku XX wieku kupiło i zaprezentowało na wystawie Muzeum Narodowe w Lublinie. Wszystkie są związane z nurtem „szkoły paryskiej”.
CZYTAJ: Muzeum Narodowe w Lublinie: prezentacja nowo zakupionych obrazów
– To dwa obrazy Meli Muter, jeden Alicji Halickiej i jeden Olgi Boznańskiej – wylicza dyrektor Muzeum Narodowego w Lublinie, Katarzyna Mieczkowska. – Praca Olgi Boznańskiej to „Portret kobiety” wykonany około 1908 roku. Ta praca świetni wkomponowuje się w nasza kolekcję, bo klika obrazów Olgi Boznańskiej już mamy. Ale takiej jak ta, dotychczas nie posiadaliśmy. Praca ta przedstawia postać całej osoby. Należy dodać, że Boznańska jest jedną z ważniejszych artystek XX wieku. Była związana z École de Paris, to także wpisuje się w trend wystaw, które robimy, jak choćby „Tamara Łempicka. Kobieta w podróży:.
W sumie na zakup prac wydano ponad milion złotych. Najdroższa – czyli „Portret kobiety” Boznańskiej – kosztowała 485 tysięcy złotych. Obrazy zostały kupione z warszawskiej galerii Krzysztofa Wejmana.
Jak podano w informacji prasowej, „Portret kobiety” Olgi Boznańskiej jest dziełem wyróżniającym się na tle pozostałych prac. – Ta znakomita kompozycja należy do najlepszych w dorobku jednej z najbardziej uznanych polskich malarek przełomu poprzednich stuleci – zaznaczyło Muzeum Narodowe w Lublinie.
Z kolei dwa zakupione pejzaże Meli Muter – „Snopki siana” z ok. 1938 roku i „Rodan” z ok. 1945 – przedstawiają ujęcia położonej na południu Francji, w okolicach Awinionu, malowniczej doliny Rodanu, która przez wiele lat była dla niej źródłem wieku motywów, a w czasie II wojny światowej miejscem, gdzie malarka szukała schronienia.
Z kręgiem francuskiej bohemy związana była również Alicja Halicka, uznana projektantka i scenografka, jako malarka długo pozostająca w cieniu męża Louisa Marcoussis’a, a praca „Macierzyństwo” bezpośrednio nawiązuje do osobistych doświadczeń artystki.
Łącznie w tym roku zbiory Muzeum Narodowego w Lublinie powiększyły się o ponad 130 zabytków. Wśród nich znalazł się m.in. rękopis wiersza Józefa Czechowicza przekazany do zbiorów Muzeum Józefa Czechowicza, fragment płótna z wypisanymi przez W. A. Kledzika nazwiskami współwięźniów Zamku Lubelskiego przekazany do zbiorów Muzeum Martyrologii „Pod Zegarem”.
FiKar / PAP / opr. ToMa
Fot. Iwona Burdzanowska