Ogromny „kret” wyrusza w kierunku Lubelskiego. Maszyna sunie „ekspresówką”

mid 22b20013 2022 11 20 195004

Transport z tarczą TBM, która wydrąży tunel na drodze ekspresowej S19 na Podkarpaciu, w niedzielę (20.11) około godziny 22.00 wyruszy drogą ekspresową S17 w kierunku Lublina i dalej na Podkarpacie. Transport maszyny TBM będzie się poruszał z prędkością do 10 km/h na mostach, a poza nimi w granicach 20-30 km/h. Nie będzie możliwości wyprzedzenia go.

Konwój porusza się tylko nocami. Granicę województwa lubelskiego przekroczy około godz. 23.00 w nocy z 21 na 22 listopada (poniedziałek/wtorek).

CZYTAJ: Konwój trasami regionu. Przewiezie elementy ogromnej maszyny, która wydrąży tunel na S19

We wtorek około godz. 4:30, zatrzyma się na MOP Markuszów, gdzie pozostanie do godz. 22.00. Następnie o północy z wtorku na środę dotrze do węzła Lublin Sławinek. Stąd konwój będzie się kierował trasą Via Carpatia w kierunku Rzeszowa.

W środę (23 listopada) o godz. 5.00 transport dotrze do MOP Rudnik przed Kraśnikiem. Wyjazd zaplanowano o godz. 22.00. W czwartek ok. godz. 1:30 konwój dojedzie do MOP Janów Lubelski. Następnie pojazdy przejadą między węzłami Janów Lubelski Południe a Lasy Janowskie, gdzie trwa budowa przejścia dla zwierząt. W trakcie przejazdu planowane jest wstrzymanie ruchu w obu kierunkach na co najmniej godzinę. Po godz. 4.00 konwój wyjedzie na Podkarpacie.

Maszyna typu TBM z tarczą o średnicy ponad 15 metrów, przypłynęła do Szczecina z Hiszpanii. W Babicy na budowie drogi ekspresowej S19 maszyna TBM posłuży do wydrążenia ponad dwukilometrowego tunelu, który będzie usytuowany nawet 100 metrów pod powierzchnią terenu. Elementy TBM są przewożone w trzech konwojach składających się łącznie z czternastu zestawów transportowych. Najcięższy z nich waży blisko 500 ton i ma długość ponad 74 metrów i szerokość 9 metrów.

Prace przy drążeniu tunelu na budowie S19 rozpoczną się w 2023 roku. Tunel drogowy będzie wykonany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM o długości 112 m i masie 4000 ton, z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m. Jest to o 1,7 m więcej niż średnica Wyspiarki, która wydrążyła tunel w Świnoujściu.

RL / PaSe / PAP / opr. ToMa

Fot. PAP/Mateusz Marek

Exit mobile version