Umowa podpisana. Będzie rozbudowa torów w rejonie stacji Biała Podlaska i Małaszewicze

csm maszyna pun uklada nowy tor na szlaku zamosc szoponek hrubieszow fot. w.oberda ebd089e14b 2022 11 18 180507

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na zaprojektowanie i rozbudowę torów w rejonie stacji Biała Podlaska i Małaszewicze na linii Warszawa – Terespol. Zwiększy się dostępność i przepustowość stacji oraz konkurencyjności kolei w transporcie ładunków.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę o wartości prawie 123 milionów złotych netto na zaprojektowanie i wykonanie rozbudowy stacji Biała Podlaska o 10 torów. Stacja Małaszewicze będzie rozbudowana o trzy tory. Łącznie wybudowanych zostanie kilkanaście km torów. Stacje będą dostosowane do obsługi cięższych i dłuższych pociągów towarowych.

Inwestycja na stacji Biała Podlaska i Małaszewicze zwiększy rolę ekologicznego transportu kolejowego na ważnej trasie wschód-zachód. Dzięki pracom poprawi konkurencyjność kolei w transporcie ładunków przez granicę – mówi Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. – Mamy problem w skali całej Polski, między innymi tego dotyczą nasze inwestycje. Nie mamy odpowiedniej ilości torów o długości 750 m. Tak długie pociągi jeżdżą w Polsce. Jeżeli nie zapewnimy odpowiedniej ilości tego typu miejsc, ograniczamy przepustowość.

Jest wiele korzyści wynikających z rozbudowy stacji Małaszewicze – mówi wójt gminy Terespol Krzysztof Iwaniuk: – Nowy szlak jedwabny wraca do łask. Jest to pierwsza szansa w historii wykorzystania położenia geograficznego Polski do rozwoju gospodarczego, i to Polski Wschodniej. Chodzi o to, że towary, których jedzie mniej więcej 3 procent do Unii Europejskiej, będą przejeżdżały przez Polskę. Na tym będą zarabiały terminale, które to przeładowują, firmy transportowe. Do tego będą pewnie kolejne terminale, które się szykują do inwestycji w rejonie Małaszewicz. Robi się to ważny punkt na mapie Eurazji.

Planowane prace nie spowodują utrudnień w ruchu pasażerskim: – Te prace będą prowadzone poza obszarem tych torów, które w tej chwili eksploatujemy – zaznacza – mówi Arnold Bresch. – Z naszego punktu widzenia będziemy musieli odpowiednio zabezpieczyć logistykę tej budowy. Będziemy przywozić towary, ale nie będzie to miało wpływu na rozkład jazdy pociągów pasażerskich.

Pasażerowie chwalą inwestycje w infrastrukturę kolejową. Na dworcu PKP w Białej Podlaskiej od października podróżni korzystają z nowego przejścia podziemnego, którym od strony budynku dworca mogą dostać się na zmodernizowany wcześniej peron wyspowy: – Bardzo się cieszę, że teraz jest ten tunel i że są windy. Więcej kłopotu było z naszą sąsiadką, która ma stwardnienie rozsiane i kiedy trzeba było iść tak daleko wkoło, to było jej trudno. A teraz jest winda. Rozbudowa jest potrzebna. Gdyby były rozbudowane tory, może tu jakiś też mały port przeładunkowy, filia z Małaszewicz – to by się przydało, dlatego że ludzie tutaj nie mają bardzo pracy. Te inwestycje w kolej są zauważalne i bardzo potrzebne na tym terenie. Przydałoby się więcej połączeń, szczególnie do Warszawy. Teraz ludzie więcej korzystają z kolei, jak dawniej. To wszystko wróciło do jakiegoś standardu – poprzednio wyglądało niechlujnie.

W zakresie podpisanej umowy jest także budowa przejścia pod torami na nowym przystanku Biała Podlaska Wschodnia. Takie rozwiązanie zwiększy bezpieczeństwo. Dla podróżnych z trudnościami z poruszaniem się zostaną udostępnione pochylnie.

Pieniądze przeznaczone na inwestycję pochodzą ze środków publicznych w ramach dofinansowania Krajowego Programu Kolejowego.

Prace są zaplanowane na lata 2022-2024. Wykonawcą będzie Trakcja S.A.

MaT/ opr. DySzcz

Fot. archiwum

Exit mobile version