04.12.2022 Nie tylko rozrywkowa niedziela radiowa

img 6366 2022 12 03 111328

„Imaginarium” to nowe miejsce na mapie Lublina. Wejście do niego znajduje się w piwnicy kamienicy przy Rynku 8. Za drzwiami rozpoczyna się wędrówka po historii miasta. Tej udokumentowanej, ale także składającej się z legend, podań, literatury, sztuki. Tomasz Pietrasiewicz, dyrektor Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN” wymyślił „Imaginarium” i napisał do niego scenariusz. Warstwa wizualna to dzieło Pauliny Kary oraz współautorów: Tomasza Żbika i Grzegorza Kopcia. W „Nie tylko rozrywkowej niedzieli radiowej” po niezwykłej przestrzeni oprowadzi Tomasz Pietrasiewicz, przekonując, że historia miejsca, to nie tylko potwierdzone daty i fakty.

„Życie na xanaksie” to najnowszy tom wierszy Jarosława Mikołajewskiego, poety, tłumacza z języka włoskiego, eseisty. Książkę opublikowało kilka tygodni temu Wydawnictwo Literackie. Jarosław Mikołajewski opowiadał w Teatrze Starym o swojej drodze poetyckiej i fascynacji poezją włoską. W „Nie tylko rozrywkowej niedzieli radiowej” przywołam fragment spotkania.

”Nasze życie jest okropnie szare. Nawet taksówki w mieście są szare. Ubrania wasze, was, nieszczęsnych mężczyzn, to parodia barwy. Szarość, szarość, szarość! W tym szarym świecie miasta i cywilizacji malarz nie może znaleźć barwy, której tak potrzebuje i tak szuka, jak muzyk melodii. Trzeba iść po barwę na wieś, bo kraje, w których tej barwy jest jeszcze dużo, więc egzotyka, ta centrala światowa kolorów, są niestety zbyt daleko i dla nas niedostępne” – pisała Zofia Stryjeńska. Jej prace można oglądać na wystawie, która od czwartku czynna jest w Galerii Gardzienice w Lublinie. Opowie o niej kuratorka ekspozycji, Zuzanna Zubek-Gańska.

Magdalena Lipiec zaprosi do instytucji kulturalnych województwa lubelskiego.

W 343 odcinku słuchowiska „Bazarek” Bobasińska i Stanisław mają wątpliwości, Helena otwarte serce, a Zosia czujne oko więc na szczęście prawie wszystko kończy się dobrze.

Na zdjęciu kadr z „Imaginarium” wg pomysłu i scenariusza Tomasza Pietrasiewicza. Wykonanie: Paulina Kara. Fot. Grażyna Lutosławska

Exit mobile version