Dziesięć lat temu na lubelskie lotnisko przyleciał pierwszy samolot. Port Lotniczy Lublin świętuje okrągły jubileusz. – W ciągu 10 lat z lotniska skorzystało 2 miliony 800 tysięcy pasażerów i odbyło się 37 tysięcy operacji lotniczych. Zakładamy, że w 2023 roku obsłużymy ponad 400 tysięcy pasażerów – mówi prezes zarządu Portu Lotniczego Lublin, Andrzej Hawryluk.
– Dzięki temu przekroczymy liczbę 3 mln pasażerów. To lotnisko stało się bramą na świat. Możemy z niego polecieć do wielu krajów Europy; do Londynu, Dublina, Eindhoven, Oslo, Gdańska – wylicza Hawryluk.
CZYTAJ: Od przyszłego roku znów polecimy ze Świdnika do Mediolanu
Z danych przedstawionych podczas konferencji wynika, że w 2019 roku – przed pandemią – lubelskie lotnisko obsłużyło 357 tys. pasażerów, w 2020 roku – 124 tys., w 2021 r. – 108 tys. W 2022 ma to być około 330 tys. podróżnych.
– Dziś lotnisko pełni również ważną rolę, jeżeli chodzi o pomoc Ukrainie podczas wojny – mówi rzecznik prasowy Portu Lotniczego Lublin, Piotr Jankowski. – Przyjeżdżały do nas TIR-y z towarami, z pocztą. Korzystając z naszej infrastruktury lotniczej, towary te były wysyłane na inne lotniska w Europie, a nawet za ocean. Z naszego lotniska korzystają też Ukraińcy. Badamy możliwości ewentualnego transportu pasażerów ze wschodu. Ponadto z Portu Lotniczego Lublin było także wykonywanych wiele operacji z pomocą humanitarną.
CZYTAJ: Lubelskie lotnisko z wakacyjnym sukcesem
Prezes Andrzej Hawryluk zapowiedział budowę nowych magazynów cargo oraz terminala General Aviation do obsługi samolotów biznesowych. Jak przekazał, Port Lotniczy Lublin uzyskał kredyt na budowę terminala magazynu cargo. – W piątek podpisaliśmy z lokalną firmą z Łęcznej umowę na wybudowanie nowych magazynów cargo, które w ciągu maksymalnie 16 miesięcy powinny być gotowe do użytku – zapowiedział. – Drugim ważnym aspektem jest to, że postawiliśmy na biznes lotniczy, czyli General Aviation. Będziemy na wiosnę budowali hangar do obsługi takich samolotów. Firma, która wygrała przetarg na budowę terminala General Aviation już jest na ostatniej prostej, aby uzyskać zgody budowlane. I powinna po zmianie aury wejść na budowę – poinformował prezes. Dodał, że w hangarze będzie mogło być składowanych 12 samolotów.
CZYTAJ: Kącik zabaw na lubelskim lotnisku
Zadłużenie lotniska w 2021 roku wyniosło 19 milionów złotych. W tym roku będzie większe m.in. ze względu na wysokie oprocentowanie obligacji. – Natomiast udało nam się przez ten rok obniżyć koszty operacyjne lotniska, średnio o 10 proc. – powiedział prezes.
Lotnisko w Lublinie oddano do użytku w 2012 r. Ma status lotniska międzynarodowego i może obsługiwać samoloty wielkości Boeinga 767 czy Airbusa A310.
Największymi udziałowcami lotniska są miasto Lublin i samorząd wojewódzki. Udziałowcami są także gmina miejska Świdnik i powiat świdnicki.
FiKar / PAP / opr. ToMa
Fot. Iwona Burdzanowska