Kilka dni temu Via Carpatia łącząca północną i południową Europę, została wpisana do sieci głównych, unijnych szlaków komunikacyjnych – Transgranicznej Sieci Transportowej (TEN-T). Polski rząd zabiegał o to od 2016 roku, podkreślając znaczenie projektu dla całej Europy. Decyzja ta umożliwia korzystanie ze środków UE na budowę trasy i daje gwarancję jej zakończenia.
Via Carpatia to większa szansa na rozwój gospodarczy i społeczny dla krajów Trójmorza, które zostaną skomunikowane na osi Północ-Południe.
Ten międzynarodowy szlak, biegnący wzdłuż wschodniej granicy UE, będzie łączył Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym i Egejskim. Jego istotnym elementem jest polska droga ekspresowa S19 przebiegająca przez Białystok, Lublin i Rzeszów.
Przedsięwzięcie, wraz z inwestycjami drogowymi władz regionalnych i lokalnych, pozwoli na właściwe umiejscowienie Lubelszczyzny na transportowej mapie Polski i Europy. Sprawi, że nadrobione zostanie wieloletnie zaniedbanie infrastrukturalne w naszym regionie.
Ideę utworzenia szlaku podjęto w 2006 roku, na międzynarodowej konferencji z udziałem ministrów transportu Litwy, Polski, Słowacji i Węgier w Łańcucie, z inicjatywy ówczesnego Prezydenta RP, prof. Lech Kaczyńskiego.
Elżbieta Kruk
Poseł do Parlamentu Europejskiego
Artykuł sponsorowany