Kończy się pierwszy etap przebudowy drogi krajowej numer 12 w granicach Chełma. Inwestycja warta około 120 mln złotych obejmuje ponad 8 kilometrów miejskiego odcinka trasy, na której powstaną nowe ronda, oświetlenie, ścieżki rowerowe, wiadukty oraz most. Spółka komunalna kończy przygotowanie i remonty sieci wodno-kanalizacyjnych, a Budimex po roku prac domyka projekt przebudowy.
Główne założenia są znane, ale pozostały jeszcze uzgodnienia dotyczące dopasowania obowiązujących standardów drogi krajowej do miejskiej infrastruktury. – Jedno z ostatnich wymagało zwołania na dziś (05.07) nadzwyczajnej sesji rady miasta – przyznaje prezydent Chełma Agata Fisz. – Od firmy wykonywającej tej projekt uzyskaliśmy informację, że na jednym odcinku, będącym działką miejską oraz drogą, nie jest nadana kategoria. Do tego, żeby uzyskać wszelkie uzgodnienia, w tym te w Ministerstwie Infrastruktury, potrzebne było nadanie temu odcinkowi kategorii drogi – dodaje.
– W 2001 roku nie określono czy to jest droga gminna, powiatowa, wojewódzka czy krajowa – powiedział Radiu Lublin Józef Górny, zastępca prezydenta miasta.
– Dlatego też w trybie pilnym została zwołana sesja. Taka uchwała została podjęta i jest ona niezbędna do tego, by w dalszym ciągu projektować krajową „dwunastkę” i uzyskać wszelkie niezbędne uzgodnienia – podkreśla Fisz.
– Prace projektowe praktycznie już się zakończyły. Projekt został złożony do ministerstwa z wnioskiem o odstępstwa do projektowania dróg krajowych – zaznacza Krzysztof Tomasik, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich. – Nasza droga krajowa przebiega przez miasto. Tutaj mamy dużo więcej uliczek bocznych, skrzyżowań, zjazdów. Wszystkie te elementy, których nie widzimy na drogach krajowych między miastami, wymagają zgody ministerstwa – dodaje.
– Ta prośba zawierała około 150 postulatów odstępstw – mówi Górny. – To wcale nie jest dużo. Chodzi między innymi o włączenia określonych dróg bezpośrednio do drogi krajowej. Niektóre z ulic, które do tej pory mają łączenia, po przebudowie bezpośrednich łączeń mogą nie mieć, tylko poprzez drogi serwisowe. Dopóki trwa proces uzgodnień z ministerstwem będziemy się starali, żeby żadna ulica nie straciła takiego włączenia, ale obawiamy się, że część może stracić – dodaje.
Sporo mówiło się o ekranach akustycznych. Czy one też są przedmiotem negocjacji? – To nie jest domena Ministerstwa Infrastruktury – podkreśla Górny. – To jest raczej kwestia środowiskowa. Prowadzone są dodatkowe badania natężenia hałasu i z wyliczeń wyjdzie, gdzie one muszą zostać zainstalowane. Uznania nie uzyskało zastosowanie zieleni izolacyjnej czy wymiany okien – dodaje.
– Prowadzimy prace związane z wymianą sieci wodociągowej na odcinku ul. Rejowieckiej w ramach modernizacji drogi krajowej numer 12 – zaznacza kierownik Zakładów Wodociągów i Kanalizacji Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Chełmie, Tomasz Wójcik. – Musimy to zrobić zanim wejdzie główny wykonawca. Wszystko po to, by te nasze tematy pozałatwiać, a drogowcy mogli swoje prace mogli realizować bez konfliktu z naszymi pracownikami. Nie chcemy robić tego równolegle i stwarzać problemów – dodaje.
Do końca wakacji spółka powinna się uporać z wymianą sieci, a wcześniej – bo w połowie lipca – spodziewane jest zakończenie uzgodnień z ministerstwem.
Gdy dokumentacja wróci z resortu, Budimex będzie mógł wystąpić do wojewody z wnioskiem o pozwolenie na budowę. Na wykonanie projektu wykonawca ma czas do 14 października, ale termin wywiązania uda się skrócić.
Cała inwestycja ma się zakończyć 30 września 2020.
DoG
Fot. pixabay.com
CZYTAJ: Miliony euro na S17. Drogą pojedziemy już w przyszłym roku