Budowa dodatkowego węzła i zachowanie ciągłości dróg lokalnych poprzez powstanie nowych wiaduktów – to najważniejsze uwagi mieszkańców gminy Puławy w sprawie przebiegu drogi ekspresowej S12 z Puław do Radomia. Władze gminy przekazały te sugestie, wnosząc o uwzględnienie ich przez projektantów.
Oprócz budowy dodatkowego węzła kluczowe dla mieszkańców jest zapewnienie ciągłości drogi gminnej wiodącej przez miejscowość Polesie. To właśnie tam, w jednym z wariantów droga ekspresowa ma przebiegać obok posesji Jolanty Towarek. – Postawią mi ekrany obok domu. Nic nie będę widzieć. Ale ostatecznej decyzji jeszcze nie ma, bo jestem w kontakcie z panią rzecznik. Ma zebrać się specjalny zespół, który zadecyduje, jaki projekt wejdzie w życie.
– Rok temu mieliśmy zapewnienia od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, że ciągłość drogi w Polesiu będzie zachowana. Teraz dowiadujemy się, że nie jest to uwzględnione – mówi zastępca wójta gminy Puławy, Norbert Staszak. – Rekomendowany przez projektanta jest wariant B. Zaprojektowana w nim trasa ekspresowa przecina drogę gminną w Polesiu bez możliwości przejazdu. To jeden z najistotniejszych punktów, na które zwracaliśmy uwagę podczas ostatniego spotkania konsultacyjnego w Warszawie. Prosiliśmy projektanta i inwestora o ponowne rozważenie zachowania ciągłości drogi gminnej, czyli przejazdu przez „ekspresówkę”. Jego brak będzie sporą uciążliwością dla mieszkańców, którzy będą musieli jechać kilka kilometrów dalej, żeby móc dotrzeć do Puław. Spowoduje to też ogromne kłopoty dla komunikacji publicznej.
– W tym roku gmina postawiła nowe przystanki komunikacji miejskiej, które wkrótce staną się nieprzydatne – skarży się Waldemar Ścibak, sołtys Polesia.
– Konsultowaliśmy wykonanie tych przystanków z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. W 2018 roku otrzymaliśmy zapewnienie, że będzie zachowany przejazd w Polesiu. Dopiero na ostatnim spotkaniu dowiedzieliśmy się, że jednak nie jest on przewidziany – dodaje Norbert Staszak..
– W tym przypadku rozwiązanie o które apeluje gmina nie jest konieczne – odpowiada rzecznik prasowy warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Małgorzata Tarnowska. – Budowa takiego przejazdu była poddawana analizom, ale nie znalazła się wcześniej w projekcie. Z analiz nie wynika potrzeba przejazdu drogą gminną, a to, dlatego że ciągłość jest zapewniona poprzez pobliskie drogi budowane w ramach inwestycji
– Brak przejazdu to była tragedia. Którędy ludzie mieliby dojechać do wsi? Jest dojazd przez Teodorów, ale to jest daleko. Nie jestem zadowolony z takiego rozwiązania, Przeprowadziliśmy się niedawno i dostaliśmy od wójta zapewnienie, że nigdy nie będzie tu budowanej drogi ekspresowej – mówią okoliczni mieszkańcy.
Kolejną sporną kwestią jest w brak w projekcie ekspresówki węzła drogowego w Anielinie.
– Dla nas najkorzystniej byłoby, gdyby stacja paliw w Leokadiowie została włączona jako miejsce obsługi podróżnych do ekspresówki – mówi Jolanta Śpiewak, właściciel tej stacji paliw. – Jednak taki wariant nie był uwzględniany. Prawdopodobnie S12 będzie przebiegać przez stację. To rozwiązanie nie jest dla nas najkorzystniejsze, ale musimy się z nim pogodzić. Ktoś musi ustąpić. To ważna droga. Każdy chciałby mieć na nią wjazd. Najgorsze, że nie będzie węzła w Anielinie. Jedyny wjazd w gminie będzie w Bronowicach.
– To, że żaden z wariantów nie przewiduje węzła w Anielinie, będzie powodować, że bardziej będą obciążone: węzeł Bronowice i Góra Puławska. W okolicy Anielina są tereny, które umożliwiłyby zaprojektowanie tam bezkolizyjnego węzła, ale ani projektant, ani inwestor nie byli tym zainteresowani. A biorąc pod uwagę obciążenie dróg w Górze Puławskiej, bylibyśmy za tym, żeby oprócz Bronowic, był jeszcze drugi węzeł na terenie gminy Puławy – stwierdza Norbert Staszak.
– W projekcie zawarto dwa węzły: Bronowice i Czarnolas. Nie planujemy wprowadzenie dodatkowego. Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad projektując drogę ekspresową ma na celu przede wszystkim skomunikowanie istotnych połączeń w skali kraju – odpowiada Małgorzata Tarnowska.
Dodaje ona, że wciąż analizowane są różne koncepcje przebiegu drogi ekspresowej. Decyzja o tym, który będzie realizowany, prawdopodobnie zostanie podjęta na początku przyszłego roku.
ŁuG / opr. ToMa
Fot. s12-radom-pulawy.pl