Nowe logo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego wzbudza kontrowersje. O usuwaniu z logotypu uczelni krzyża i tradycyjnego zawołania „Bogu i Ojczyźnie” napisał w Tygodniku Katolickim „Niedziela” europoseł Mirosław Piotrowski. Uczelnia mówi o drugim znaku identyfikującym, który służy zupełnie innym celom niż godło.
„Z ogromną przykrością i niedowierzaniem przyjąłem informację, że podobno Katolicki Uniwersytetu Lubelski Jana Pawła II usuwa ze swego logo krzyż oraz tradycyjne zawołanie Deo et Patriae, a także polskiego orła w koronie. 32 lata temu – jako student – z dumą przypiąłem znaczek z takimi właśnie emblematami do swetra”.
– Logotyp i cały system identyfikacji wizualnej przygotowywała dla nas zewnętrzna agencja. Oczywiście nowe logo nie ma zastąpić godła. Godła używamy od blisko 100 lat i uczelnia będzie to robić nadal. Natomiast doprecyzowaliśmy w pewnym sensie zasady jego użytkowania, tzn. jest ono zastrzeżone do użytku przede wszystkim dla władz uniwersytetu, pojawia się również na oficjalnych dokumentach np. na dyplomach czy indeksach studenckich. Obok tego wprowadziliśmy drugi znak identyfikacyjny – logotyp, który jest używany w codziennej komunikacji marketingowej i informacyjnej uniwersytetu. Odwołuje się do tych samych wartości. Wydaje się, że wszystko jest tu jasne i nie powinno budzić kontrowersji. To raczej nieporozumienie – tłumaczy Leszek Wojtowicz z Działu Komunikacji KUL. – W logotypie nie ma krzyża, bo byłoby to pewne powielenie. Jest nazwa „Katolicki…”, a krzyż i katolicyzm są ze sobą nierozerwalnie związane – dodaje.
Europosła Piotrowskiego niepokoi również logo, którym uczelnia firmuje wydarzenia związane ze swoim jubileuszem. „W kontekście przypadającego w przyszłym roku 100-lecia uniwersytetu powstało nowe logo – logo stulecia, a w nim nie ma ani krzyża, ani dewizy, ani polskiego orła w koronie. Pomyślałem sobie wówczas, że jest to siarczysty policzek wymierzony założycielowi KUL – ks. Idziemu Radziszewskiemu, a także ks. Antoniemu Słomkowskiemu – pierwszemu powojennemu rektorowi tej jedynej katolickiej uczelni w bloku socjalistycznym oraz ogromnej rzeszy profesorów pracujących na KUL, studentów, absolwentów, a także mnie osobiście”.
– Obok tego logo uniwersytetu pojawił się również logotyp jubileuszu 100-lecia Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, który będziemy obchodzić za rok, ale pewne wydarzenia odbywają się już w tej chwili. Żeby podkreślić rangę – na tę okazję został przygotowany oddzielny znak identyfikujący, którego autorem jest prof. Leszek Mądzik – podkreśla Leszek Wojtowicz.
Logo, którego autorem jest prof. Leszek Mądzik mają być oznaczane plakaty, gadżety oraz materiały dotyczące wydarzeń z okazji 100-lecia uczelni. Natomiast logo KUL, opracowane przez firmę zewnętrzną, znajdzie się na plakatach czy gadżetach promocyjnych.
Z profesorem Mirosławem Piotrowskim nie udało się nam skontaktować.
PaSe
Fot. www.kul.pl