W ponad 800 szkołach i placówkach oświatowych na Lubelszczyźnie zabrzmiał dziś (08.11) „Mazurek Dąbrowskiego”. Okazją do tego była ogólnopolska akcja „Szkoła do hymnu”. Polegała ona odśpiewaniu 4-zwrotkowego hymnu narodowego o symbolicznej godzinie 11:11. Przedsięwzięcie to stanowiło kontynuację ubiegłorocznej inicjatywy „Rekord dla Niepodległej”.
Wśród osób, które wzięły udział w projekcie, byli uczniowie i nauczyciele z II LO im. Hetmana Jana Zamoyskiego w Lublinie. Uczniowie Hymn Polski zaśpiewali na korytarzach oraz na sali gimnastycznej.
– To przepiękna, słuszna inicjatywa. Śpiewajmy hymn jak najczęściej. To, jak go znamy, świadczy o nas; o tym czy naprawdę ważna jest dla nas ojczyzna i kim jesteśmy. Patriotyzm jest dzisiaj często rozumiany tylko jako nadruk na koszulkach, a rzadko idzie w parze z pamięcią o ważnych wydarzeniach historycznego. Akcja śpiewania hymnu jest dobrym wyrazem naszego patriotyzmu – mówią uczniowie lubelskiego „Zamoya”.
– W akcji bierzemy udział już po raz drugi – stwierdza dyrektor II LO w Lublinie, Małgorzata Klimczak. – Próbujemy za każdym razem pokazywać, że uczniowie naszej szkoły, są następnym pokoleniem, które bierze odpowiedzialność za Polskę, za sprawy Europy i świata.
– O 11.11 hymn w województwie lubelskim zaśpiewali uczniowie różnych typów placówek: od przedszkolaków, do pełnoletnich uczniów szkół średnich – mówi Jolanta Misiak, dyrektor Wydziału Pragmatyki Zawodowej i Analiz Kuratorium Oświaty w Lublinie.
CZYTAJ TAKŻE: Biłgoraj: szkoła do hymnu
„Mazurek Dąbrowskiego” został ustanowiony oficjalnie hymnem Polski w 1927 roku, jednak powstał jako „Pieśń Legionów Polskich we Włoszech” w ostatnich latach XVIII wieku. – Wszyscy uznają, że była to mniej więcej połowa lipca 1797 roku. Tekst tej pieśni powstał we Włoszech. Napisał go znakomity poeta Józef Wybicki, współtwórca Legionów Polskich we Włoszech. Jeśli chodzi natomiast o muzykę, najczęściej pojawia się opinia, że jest to melodia ludowa, nawiązująca do polskiego tańca – mazura – opowiada dr Andrzej Gładysz, adiunkt w Katedrze Instrumentologii Instytutu Nauk o Sztuce Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego
Jak dodaje, pieśń towarzyszyła wszelkim wystąpieniom patriotycznym w XIX wieku. – Pojawia się, kiedy Jan Henryk Dąbrowski wjeżdża w 1806 roku do Poznania, jest wykonywana w trakcie powstania listopadowego, podczas Wiosny Ludów i powstania styczniowego. W ciągu XIX wieku pieśń funkcjonuje w społeczeństwie, które cały czas walczy o odzyskanie niepodległości i utrzymanie swojej tożsamości w realiach zaborów – mówi dr Gładysz.
– Pamiętajmy, że hymn jako symbol naszego narodu należy wykonywać na stojąco. Panowie powinni mieć odkrytą głowę. Poza tym zawsze starajmy się śpiewać właściwy tekst. Najczęstszym ostatnio błędem jest śpiewanie słowa „póki” zamiast „kiedy’ w drugim wersie pieśni. Zachęcam wszystkich, żeby śpiewać hymn świadomie – stwierdza Andrzej Gładysz.
W całej Polsce do akcji „Szkoła do hymnu” zgłosiło się ponad 19 tysięcy szkół, przedszkoli i placówek oświatowych w całym kraju.
MaTo / opr. ToMa
Fot. archiwum