Znaczne podwyżki za wywóz śmieci dla mieszkańców Lublina. W nowym roku stawki wzrosną nawet o ponad 70 procent. Nowe opłaty przegłosowali dziś (20.12.) lubelscy radni.
Podjęcie uchwały w tej sprawie poprzedziła burzliwa dyskusja. Radni Prawa i Sprawiedliwości od początku domagali się zdjęcia tego punktu z porządku obrad. – Potężna podwyżka najbardziej uderzy w osoby z niskim uposażeniem, zamieszkujące samotnie, ludzi starszych – mówił radny PiS, Tomasz Pitucha. – Ludzie użytkujący lokale komunalne mogą przestać płacić opłaty za mieszkania. Będziemy wtedy mieli ogromny problem.
– Zaproponowane dziś podwyżki są bezpośrednia konsekwencja ustawy i rozporządzenia byłego ministra środowiska Jana Szyszki – odpowiadał radny Michał Krawczyk z Klubu Radnych Prezydenta Krzysztofa Żuka. – Co więcej ustawa mówi o tym, że system wywozu śmieci musi się bilansować. To znaczy, że miasto nie może ani na nim zarabiać, ani do niego dokładać. Wzrost opłat wynika z tego, że mieszkańcom Polski narzucono dodatkowo segregację odpadów do 5 pojemników.
– Podwyżki opłat rzeczywiście związane są z rozporządzeniem ministra środowisko. Ale zarówno miasto Lublin, jak i prezydent Żuk mogli się do tego przygotować, bowiem decyzja ta była znana już dużo wcześniej – stwierdził przewodniczący klubu radnych PiS, Piotr Gawryszczak . – Wynika to z umów międzynarodowych. Premier Kopacz podpisała takie zobowiązanie, wynikające z zarządzeń Unii Europejskiej. Natomiast mogliśmy się przygotować tak, żeby podwyżka kosztów wywozu śmieci była dużo mniejsza, na przykład poprzez zmniejszenie częstotliwości wywozu niektórych odpadów.
Tymczasem radni rządzącej w mieście koalicji mówią raczej o zwiększeniu tej częstotliwości. Według radnego Marcina Nowaka z Klubu Radnych Prezydenta Krzysztofa Żuka, mieszkańcy miasta bardzo często sygnalizują zbyt rzadki wywóz śmieci. – Aby mówić o zmianach, musimy zwiększyć częstotliwość. Pamiętajmy, że zdrożał transport, a ilość śmieci jest coraz większa, więc nie ma wyjścia – ceny muszą pójść do góry.
– Kilka dni temu rada miejska w Rzeszowie przyjęła podobną uchwałę i ceny wywozu śmieci są tam kilkakrotnie mniejsze niż w Lublinie. Pojawia się pytanie, dlaczego w Lublinie są one tak horrendalnie wysokie? Interes miasta jest w tej dziedzinie w 100% zbieżny z interesem mieszkańców. Natomiast po drugiej stronie stoi interes firm, które na tych podwyżkach tylko korzystają. Czy musi być tak, że firmy tylko korzystają, mieszkańcy tylko tracą, a miasto umywa ręce? Ja się z tym nie zgadzam –oburza się radny Pitucha.
Jednak, jak wyjaśnia radny Sadowski, nieprzyjęcie podwyżki skutkowałoby brakiem pieniędzy na wywóz odpadów. – W przypadku, gdyby uchwała nie weszła w życie, miesięczna luka finansowa wyniosłaby 2 miliony złotych.
Uchwała zakłada wejście w życie podwyżek od 2 lutego 2019 roku.
Uchwała musi zostać opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego. Podlega ona również ocenie prawnej wojewody lubelskiego.
Od stycznia nowy system segregacji odpadów będzie obowiązywał w całym mieście. Oznacza to, że mieszkańcy zamiast dwóch otrzymają cztery pojemniki, do których będą musieli wrzucać segregowane odpady. Worki na śmieci również będą w kolorach dopasowanych do koloru kontenera.
ZAlew / opr. ToMa
Fot. archiwum
Nowe stawki w przypadku segregacji odpadów:
Zabudowa wielorodzinna: gospodarstwo jednoosobowe – 21 zł (do tej pory 12 zł), gospodarstwo dwuosobowe – 41 zł (do tej pory 25 zł) , gospodarstwo mające trzy lub więcej osób – 63 zł (do tej pory 39 zł).
Zabudowa jednorodzinna: gospodarstwo jednoosobowe – 45 zł (do tej pory 30 zł), gospodarstwo dwuosobowe – 60 zł (do tej pory 39 zł), gospodarstwo mające trzy lub więcej osób: 75 zł (do tej pory 50 zł).
Nowe stawki w przypadku braku segregacji odpadów:
Zabudowa wielorodzinna: gospodarstwo jednoosobowe – 42 zł (do tej pory 16 zł), gospodarstwo dwuosobowe – 82 zł (do tej pory 33 zł), gospodarstwo mające trzy lub więcej osób – 126 zł (do tej pory 50 zł).
Zabudowa jednorodzinna: gospodarstwo jednoosobowe – 90 zł (do tej pory 38 zł), gospodarstwo dwuosobowe: 120 zł (do tej pory 50 zł), gospodarstwo mające trzy lub więcej osób: 150 zł (do tej pory 69 zł).