O reformie oświaty, roli nauczyciela, ucznia i rodzica w systemie edukacji rozmawiali uczestnicy wojewódzkiego „okrągłego stołu” edukacyjnego w Lublinie. Wzięło w nim udział około 50 osób – samorządowców, dyrektorów szkół, nauczycieli, przedstawicieli związków zawodowych i uczniów z Lubelszczyzny. Dyskusję moderowali: wojewoda lubelski Przemysław Czarnek, kurator oświaty Teresa Misiuk oraz wiceminister edukacji Marzena Machałek.
– Edukacyjny Okrągły Stół to inicjatywa premiera Mateusza Morawieckiego. Wszystko po to, by wysłuchać wszystkich stron – mówi Machałek. – Jaka ma być współczesna szkoła? Jak ma uczyć, żeby młodzi ludzie później się w życiu odnaleźli? W życiu zawodowym i osobistym. Przecież to wszystko się łączy. To jest taki ważny moment, gdzie powinniśmy przedyskutować ze wszystkimi środowiskami co można, należy i potrzeba jeszcze w polskiej szkole zmienić – dodaje.
– Rozmawiać zawsze trzeba. To jest chyba najlepsza droga – mówi w rozmowie z Radiem Lublin dyrektor Społecznej Szkoły Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Białej Podlaskiej, Bożena Szyc. – Chciałabym pomówić o wsparciu rządu dla szkół niepublicznych. Szczególnie szkół społecznych, które utrzymują się tylko i wyłącznie z dofinansowania ministerialnego. Nie mamy czesnego i musimy poradzić sobie, stworzyć taką ofertę rozwoju, żeby nasi uczniowie mogli w pełni uczestniczyć w późniejszej edukacji – dodaje.
– Niestety mamy dużą dysproporcje między poziomem edukacyjnym w szkołach w małych miejscowościach, a niektórymi placówkami w dużych miejscowościach. Jako Parlament Dzieci i Młodzieży chcemy te różnice zacierać, aby młodzież również ze wsi mogła rozwijać swoje pasje i konkurować z lepszymi szkołami – zaznacza uczeń z XXI Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Kostki w Lublinie.
– Na problemy w oświacie patrzę przez pryzmat swojej funkcji i stażu pracy, który wynosi 45 lat – podkreśla prof. Krystyna Chałas, kierownik Katedry Dydaktyki i Edukacji Szkolnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. – Bardzo dużo zostało zrobione w zakresie ucznia, który ma trudności w nauce lub zmaga się z różnymi dysfunkcjami. Pytanie, co z uczniem bardzo uzdolnionym? Tą przestrzeń trzeba natychmiast zagospodarować – dodaje.
– Chcemy, żeby ministerstwo przejrzało wszystkie podstawy programowe – twierdzi Wiesława Stec, przewodnicząca Regionalnej Sekcji Oświaty i Wychowania w Lublinie. – Wiemy, że zostały one wprowadzone szybko, były wymieszane i nie takich podstaw programowych oczekiwaliśmy. Mamy głosy negatywne od uczniów, rodziców, nauczycieli czy dyrekcji szkół. To jest też bardzo poważny problem – dodaje.
– Jeśli chodzi o opinię nauczycieli, to jakimś jej odzwierciedleniem jest niedawny strajk – mówi nauczyciel języka angielskiego Mariusz Batura z Opola Lubelskiego. – Przeżywamy już kolejną reformę. Dosyć ostrożnie podchodzimy do jej zamierzeń i skutków, które być może będą miały miejsce. Wszystko okaże się po jakimś czasie – dodaje.
– Dużo mówimy o reformie. Jedni ją chwalą, a drudzy krytykują – podkreśla Machałek. – Zawsze tak jest, kiedy wprowadza się zmianę. Ona zawsze wywołuje niepokój i, nawet jeśli jest to zmiana na lepsze, wiąże się z pewnym napięciem – dodaje.
– Problemów jest wiele z płaszczyzny ucznia, rodzica, nauczyciela, dyrektora – tłumaczy Barbara Grądkowska, dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Zamościu. – Chciałabym, aby wrócił zapis umożliwiający przejście nauczycieli na emeryturę po 30 latach pracy. W tym odpowiednia ilość pracy przy tablicy. Tego w pewnym sensie oczekuje środowisko nauczycielskie – dodaje.
Podsumowanie
Dyskusja skupiła się wokół finansowania oświaty, wsparcia dla nauczycieli i ich kształcenia oraz roli dyrektora w szkole jako lidera. – Wyzwań we współczesnym szkolnictwie jest wiele. Jednym z głównych jest zbudowanie sprawiedliwego systemu podziału środków – mówi w rozmowie z Radiem Lublin wiceminister edukacji Marzena Machałek. – Mamy dzisiaj 46 miliardów na edukację. To nie jest takie proste. Warszawa, Wrocław te miasta stać na finansowanie oświaty w większym zakresie. Są mniejsze miejscowości, które potrzebują wsparcia. Przed nami bardzo duża dyskusja – dodaje.
– Propozycje, które tutaj padły bez wątpienia musimy w przyszłości zrealizować – mówi wojewoda lubelski Przemysław Czarnek.
Lubelskie spotkanie było częścią cyklu debat organizowanych w całym kraju. Ostanie dwa odbędą się jeszcze w tym tygodniu w Bydgoszczy i Tarnowie. Następnie wnioski mają zostać opracowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
PaSe / ZAlew / opr. PaW
Na zdjęciach: Obrady wojewódzkiego „okrągłego stołu” edukacyjnego w Lublinie, 04.09.2019, fot. Piotr Michalski