sobota, 27 stycznia 2024
ARCHIWUM - Radio Lublin S.A.

ARCHIWUM RADIO LUBLIN

ARCHIWUM - Radio Lublin S.A.
  • ARCHIWUM
  • KATEGORIE
  • TAGI
  • RADIO LUBLIN
ARCHIWUM - Radio Lublin S.A.
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Strona Główna Wiadomości Lublin

Rozwój elektromobilności w Polsce. Czy jest to możliwe?

03 kwietnia 2019 / 20:15
A A
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterKod QR

Trudno spekulować czy obecną falę debat na temat elektromobilności w Polsce zawdzięczamy nadejściu wiosny, która podświadomie przypomina o ochronie budzącej się do życia przyrody, czy ubiegłotygodniowemu zaostrzeniu przez Parlament Europejski norm emisji spalin dla nowych samochodów, napędzanych tradycyjnymi silnikami, głownie osobowych. Sesji plenarnej w Strasburgu przewodniczył profesor Zdzisław Krasnodębski, członek Komisji przemysłu, energii i badań naukowych.

Hasło „elektromobilność” w Unii Europejskiej funkcjonuje znacznie dłużej niż w Polsce.

– Zamiast starać się gonić koniec peletonu, powinniśmy przeskoczyć go i być w czołówce – przyznaje europoseł Zdzisław Krasnodębski. – Elektromobilność czy samochody na wodór pod wpływem regulacji unijnych sprawiają, że zaczynamy myśleć strategicznie i m.in. chcemy w Polsce wybudować fabrykę takich aut. Prowadziłem wykład na temat ograniczenia emisyjności samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych. Propozycja parlamentu była radykalna, aby do 2030 roku ograniczyć emisję o 45%, przyjęto jednak niższe wskaźniki na poziomie 37,5% dla samochodów, a dla aut użytkowych 31%. Unia swoją polityką klimatyczną wyraźnie zmierza do gospodarki zeroemisyjnej i do redukcji emisji z transportu gazów cieplarnianych, która obecnie wynosi 22%.

Samochody ciężarowe mają silniki wysokoprężne, które spełniają coraz wyższe normy. Pojazdy wielotonowe wpływają na faktyczne zanieczyszczenie miast. Parlament postanowił wprowadzić restrykcyjne rozwiązania.

– 73% emisji spalin z transportu samochodowego to osobówki i lekkie auta użytkowe, jednak rzeczywiście ciężarówki są poważnym problemem. Mamy pewną barierę, bo o ile rozwiązania sprawdzają się dla mniejszych aut to dla ciężarówek technologia wodorowa jest lepsza – mówi prof. Krasnodębski. – Problem jest kontrowersyjny, Niemcy boją się o swój przemysł samochodowy, bo przespali tę sytuację stawiając na silniki diesla oszukując o ilości zanieczyszczeń związanych z ich użytkowaniem. Wszyscy dokonują wielkiego zwrotu, więc sprawa jest kontrowersyjna. My powinniśmy wykorzystać tę szansę.

Co doradzić tym, którzy decydują się na rozwój elektromobilności w Polsce i jak zachęcić, by te samochody częściej pojawiały się na naszych ulicach?

– Muszą pojawić się stacje ładowania, a samo użytkowanie musi być mniej uciążliwe – zaznacza prof. Krasnodębski. – Trzeba dostosować się też do regulacji unijnych, na parkingach i w garażach powinny być możliwości ładowania. Funkcję pomostową mogą też spełniać hybrydy, które są łatwiejsze w obsłudze. Polacy szybko przyjmują nowinki, zaczynają dbać o klimat. Wraz ze zmianą świadomości społecznej i ułatwieniami państwa wspierającymi innowacje, można pomyśleć o zachętach, aby znikały stare samochody a pojawiały się nowoczesne. Musimy uszczelnić zasady kontroli pojazdów i pracować nad cywilizacyjnymi standardami w naszym kraju.

Z gościem rozmawiał Jacek Bieniaszkiewicz.

JB / opr. KS

Fot. pixabay.com

Rozwój elektromobilności w Polsce. Czy jest to możliwe?
Odtwarzacz plików dźwiękowych
00:00
00:00
00:00
Używaj strzałek do góry/do dołu aby zwiększyć lub zmniejszyć głośność.
1. Rozwój elektromobilności w Polsce. Czy jest to możliwe?
Następna wiadomość

Dyrektor chełmskiego szpitala odwołany

SZUKAJ

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki

Podobne

  • Mercedes-Benz zainwestuje w Polsce w fabrykę aut elektrycznych. Zatrudni ok. 2,5 tys. osób
  • Przyszłość z pewnymi problemami. Autobusy wodorowe pojawią się w miastach regionu
  • Ekspert: w przypadku aut elektrycznych częściej niż w tradycyjnych, może dochodzić do tzw. szkody całkowitej
  • Rzecznik rządu: Unia Europejska i Polska nie są przygotowane na auta elektryczne
  • W Lublinie mogą powstać strefy czystego transportu. Jakie samochody do nich nie wjadą?

Radio Lublin S.A. w likwidacji
ul. Obrońców Pokoju 2
20-030 Lublin
tel. 801 501 022 / 81 53 64 200
e-mail: poczta@radiolublin.pl
https://radio.lublin.pl

© 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • ARCHIWUM
  • KATEGORIE
  • TAGI
  • RADIO LUBLIN
Ta witryna wykorzystuje cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.
Skip to content
Open toolbar Narzędzia ułatwień

Narzędzia ułatwień

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • KontrastKontrast
  • NegatywNegatyw
  • Podkreśl linkiPodkreśl linki
  • Czcionka alternatywnaCzcionka alternatywna
  • Reset Reset