Wojewoda lubelski zapowiada utworzenie terminalu odpraw przed polsko-ukraińskim przejściem granicznym w Dorohusku.
To najbardziej obciążone ruchem towarowym przejście graniczne w województwie lubelskim. Natężenie przepływu towarów stale rośnie, dlatego służby graniczne i urzędnicy opracowali już główne założenia inwestycji.
Terminal ma powstać w miejscowości Okopy. Wspólnie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad ustalono już, że zostanie włączony do drogi ekspresowej S12.
– Obie inwestycje są korzystne dla rozwoju województwa lubelskiego i wykorzystania potencjału granicy – mówi rzecznik wojewody lubelskiego Radosław Brzózka. – To już nie są pomysły a konkretne decyzje. Jesteśmy na absolutnie finałowym etapie, jeśli chodzi o uzgodnienia powstania najnowocześniejszego terminalu towarowego na wschodzie Unii Europejskiej. To konkretna realizacja sięgnięcia po potencjał województwa lubelskiego, jakim jest granica.
– W przygotowanym dokumencie zakłada się budowę nowego terminalu odpraw samochodów ciężarowych i drogi dojazdowej do przejścia granicznego. Terminal miałby zostać wybudowany w odległości około 1200 metrów od przejścia drogowego Dorohusk-Jagodzin – dodaje Radosław Brzózka.
W miejscowości Okopy przed przejściem granicznym mają powstać dwa parkingi na co najmniej 250 ciężarówek każdy oraz niezbędna do odpraw infrastruktura.
– W tej chwili mamy na przejściu obsługę potokową, czyli samochód stoi za drugim. Ale nawet jeśli szybciej odprawiony zostanie na przykład czwarty samochód w kolejce, to i tak nie może opuścić przejścia, ponieważ odprawiane są jeszcze pojazdy przed nim. Dzięki terminalowi będziemy mogli się pozbyć kolejek sięgających nawet do Chełma. Odprawa terminalowa umożliwi postój ciężarówek na specjalnym parkingu – informuje Zdzisław Szwed, dyrektor Lubelskiego Zarządu Obsługi Przejść Granicznych.
Na terminal czekają służby graniczne, kierowcy ciężarówek, a także mieszkańcy, którzy również odczuwają problemy związane z kolejkami pojazdów czekających na odprawę.
– Dużym problemem jest bezpieczeństwo – mówi wójt gminy Dorohusk, Wojciech Sawa. – Kiedy kolejka do przejścia się ustawi, od wtorku do soboty jest naprawdę ciężko przejechać. TIR-y stoją na poboczu, co stwarza realne zagrożenie dla kierowców i nie tylko. Było już kilka wypadków na przejściu dla pieszych. Jeden nawet śmiertelny.
– W tej chwili koncepcję budowy terminalu opracowuje Krajowa Administracja Skarbowa. Później zostanie ona przekazana do pana wojewody, czyli do Lubelskiego Zarządu Obsługi Przejść Granicznych, który ewentualnie zleci projekt budowlany. Przewidujemy, że projekt zostanie opracowany w roku 2020. Zakończenie realizacji budowy terminalu ma nastąpić w 2025 roku – informuje Zdzisław Szwed.
Koszt tej inwestycji wstępnie szacuje się na 100 milionów złotych. Przejście graniczne w Dorohusku jest najstarszym, od lat niemodernizowanym przejściem granicznym na odcinku lubelskim.
DoG / opr. ToMa
Fot. Dominik Gil