Ciężarówki na wodór wyjechały na europejskie drogi

10cad34abd66f71dfea2105da00 2020 07 10 150811

Radio Lublin jako jedno z pierwszych podało informację o sukcesie ekipy Politechniki Lubelskiej w tegorocznym, 35. Shell Eco-marathonie. To światowy konkurs dla studentów, których zadaniem jest pokonanie jak największego dystansu pojazdami własnej konstrukcji, na ekwiwalencie jednego litra paliwa, jednej kWh lub metra sześciennego wodoru.

Od kilku lat starty studentów z naszej Politechniki w Shell Eco-marathonach śledził i relacjonował Jacek Bieniaszkiewicz. Dla wodorowego Hydrosa z Lublina ubiegłoroczny występ na torze w Londynie nie należał do udanych; pęknięta opona nie pozwoliła dokończyć ostatniego pomiarowego okrążenia. Gdyby nie pech, teoretyczny wynik 460 km dalby lubelskiej ekipie piąte miejsce w swej kategorii. Zwycięzcy ze Stralsundu uzyskali w przeliczeniu 1100 km. W tym roku Shell Eco-marathon odbył się wirtualnie poza torem. Hydros zdobył pierwszą nagrodę w kategorii designu. Jury doceniło troskę o bezpieczeństwo kierowcy oraz dobór materiałów uwzględniający ochronę środowiska. Ale nie ujmując w najmniejszym stopniu pasji i sukcesom twórcom Hydrosa, to wciąż tylko prototyp.

CZYTAJ: Shell Eco-marathon: lubelski Hydros nagrodzony

– A obecny tydzień jest przełomowy dla transportu samochodowego w Europie: codzienną eksploatację na drogach rozpoczynają wyprodukowane w Korei ciężarówki na wodór. Hyundai wysłał do Szwajcarii ciężarówki napędzane tym paliwem  – wyjaśnia Tomasz Michalczewski z Hyundai Motor Poland.

Jak podaje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, dziś w Polsce zarejestrowany jest … jeden pojazd samochodowy o napędzie wodorowym. – W naszym kraju infrastruktura przeznaczona do tankowania wodoru praktycznie nie istnieje – dodaje Maciej Mazur, prezes Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. Nie dość, że nie mamy „armat”, to jeszcze i „kul”. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło w maju przedsięwzięcie pod hasłem e-Van, które ma doprowadzić do stworzenia do 2023 roku nowych elektrycznych i wodorowych samochodów dostawczych. Na razie od 2016 roku czekamy na premierę polskiego samochodu elektrycznego. Ma się odbyć pod koniec lipca. Wirtualnie. 

JB

Fot. Materiały prasowe Hyundai Motor Poland

Exit mobile version