Z Lublina do Łęcznej pojedziemy koleją?

dsc 8797 2020 09 01 014712

W Łęcznej podpisano 31 sierpnia list intencyjny w sprawie projektu stworzenia nowej linii kolejowej Lublin-Łęczna. Linia ta miałaby połączyć także stolicę województwa z kopalnią Bogdanka.  

Inwestycja, według projektu, miałaby zostać dofinansowana z programu Kolej+. Wysokość rządowej dotacji może wynieść nawet do 85% wartości budowy. Resztę dołożyłyby samorządy. – Jako region zasługujemy nie tylko na koleje dużych prędkości, ale także na likwidację wykluczenia komunikacyjnego, ponieważ miasta powiatowe powyżej 10 tysięcy mieszkańców, powinny posiadać dobre połączenia. Jednym słowem. To bardzo ważna inwestycja dla dalszego rozwoju Lubelskiego – przekonuje marszałek Jarosław Stawiarski.

Według informacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego czas przejazd pociągów na odcinku Lublin-Łęczna miałby wynosić 30 minut, natomiast z Lublina do Bogdanki pasażerowie jechaliby 39 minut. Dzięki temu kolej stanowiłaby realną konkurencję dla busów i autobusów. W pierwszym etapie na trasie tej miałoby kursować przynajmniej 8 par pociągów pasażerskich dziennie. Służyłaby ona dojazdom pracowników do kopalni i powstającej w Bogdance elektrowni na zgazowany węgiel, ale także do przewozów towarowych. Jak informuje Urząd Marszałkowski, już trzy firmy są zainteresowane budową bocznic kolejowych przy tej trasie.   

To jeden z pięciu projektów zgłoszonych przez samorząd województwa do dofinansowania z programu Kolej+. Pozostałe to: budowa linii kolejowej Szastarka – Janów Lubelski – Biłgoraj; rewitalizacja połączenia Chełm – Włodawa; elektryfikacja linii kolejowej nr 30 Łuków – Lublin; prace na liniach kolejowych 69 i 72 na odcinku Rejowiec – Zawada – Zamość Szopinek wraz z budową łącznicy omijającej stację Zawada.

Projekty te muszą jednak zostać ocenione przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., które zadecydują, czy kwalifikują się one do II etapu naboru, a więc czy mają realną szansę na dofinansowanie.

Do rozdania w całej Polsce z programu Kolej+ jest w sumie 5,6 mld zł.

Szacowany koszt budowy linii kolejowej Lublin-Łęczna-Lubelski Węgiel Bogdanka wynosi od około 800 mln do 1,1 mld złotych. Projekt miałby być zrealizowany do 2027 roku.

ToMa

Fot. Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego

Exit mobile version