Nowelizacja prawa telekomunikacyjnego. Skorzystają abonenci

office 620822 1920 2020 12 21 173900

Zwiększyły się prawa abonentów firm telekomunikacyjnych – czyli większości z nas. Zmiany dotyczą abonamentu na telefon komórkowy i dostępu do Internetu.

CZYTAJ: Prawo telekomunikacyjne zmieni się z korzyścią dla abonentów

Nowe regulacje mają usunąć wiele nieprawidłowych praktyk. 

– Pierwsza zmiana dotyczy zdalnego – poprzez wysłanie maila – wypowiedzenia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych – tłumaczy sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Marek Zagórski. – W praktyce oznacza to, że jeśli będziemy chcieli wypowiedzieć taką umowę, nie będziemy musieli nawet wychodzić z domu. Będzie można zrobić to mailowo. Zniknie konieczność wypełniania papierowych dokumentów, wysyłania ich pismem poleconym itd. Jednocześnie operator telekomunikacyjny będzie mieć obowiązek zawiadomienia klienta o otrzymaniu oświadczenia.

– Operator będzie mieć obowiązek informowania nas o przedłużeniu umowy – mówi Marek Zagórski. – Do tej pory było tak, że operator nie miał obowiązku informowania nas o tym, że umowa zostanie niejako automatycznie przedłużona na czas nieokreślony. Nowe przepisy wprowadzają taki obowiązek i operator będzie zobowiązany powiadomić nas nie później niż 30 dni przed upływem okresu, na który została zawarta umowa. 

– Dodatkowo przed automatycznym przedłużeniem umowy operatorzy będą musieli informować o sposobach jej rozwiązania, a także o najkorzystniejszych oferowanych przez siebie pakietach taryfowych – dodaje Marek Zagórski. – Każdy z nas przeżył sytuację, w której nagle ma do wyboru cały szereg różnego rodzaju ofert i nie wie, który pakiet wybrać. Teraz operatorzy będą musieli poinformować nas, który pakiet jest najbardziej korzystny w danym momencie.

– Ważną zmianą jest też możliwość monitorowania zużycia usług – mówi Marek Zagórski. – Mówiąc prościej, chodzi o to, aby klienci wiedzieli, jak wysokiego rachunku się spodziewać i jak szybko usługa się kończy. Przede wszystkim dotyczy to pakietu danych w usłudze dostępu do Internetu. Dostawcy usług muszą zapewnić nam możliwość korzystania z narzędzia, które właśnie takie monitorowanie umożliwi.

– Przeniesienie numeru z jednej sieci do innej będzie od teraz łatwiejsze – mówi Marek Zagórski. – Będzie na to więcej czasu, a dokładniej nie mniej niż miesiąc od daty rozwiązania umowy. Nie będziemy więc pod presją, że musimy podjąć decyzję już w danej chwili.

– Bardzo istotną zmianą jest też to, że w przypadku zmiany operatora, który świadczy nam usługi dostępu do Internetu, nowy dostawca będzie miał obowiązek aktywować usługi w najkrótszym możliwym terminie, jednak nie później niż w jeden dzień roboczy po zakończeniu umowy z dotychczasowym dostawcą – dodaje Marek Zagórski. – Nie będzie więc tak, że jesteśmy niejako zmuszeni do korzystania z usług jednego dostawcy w nieskończoność, bojąc się, że przez jakiś czas w ogóle nie będziemy mieć dostępu do sieci. Nowy dostawca będzie musiał zapewnić nam świadczenie takiej usługi w ciągu jednego dnia roboczego. 

CZYTAJ: Nowe prawo dla posiadaczy telefonów i dostępu do Internetu

Nowelizacja prawa telekomunikacyjnego, która zwiększa nasze uprawnienia, obowiązuje od dziś (21.12). Przepisy, które weszły w życie, to pierwszy etap wdrożenia w Polsce dyrektywy ustanawiającej Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej.

TSpi/WM

Fot. pixabay.com

Exit mobile version