Chełm i Kraśnik stawiają na zeroemisyjne autobusy. Wnioskują o dofinansowanie na zakup pojazdów

autobus 2021 01 28 190554

Miasta Chełm i Kraśnik wystąpiły o dofinansowanie na zakup zeroemisyjnych autobusów. Chodzi o aplikacje do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Oba miasta ubiegają się o te środki po raz pierwszy.

Samorządy mogły ubiegać się o wsparcie zakupu zeroemisyjnych pojazdów od 4 stycznia tego roku. Dofinansowania mogą trafić do 20 miast poniżej 100 tysięcy mieszkańców.  – Wystąpiliśmy z wnioskiem o 4 autobusy elektryczne – mówi dyrektor do spraw eksploatacji i rozwoju Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Kraśniku Maksym Bratko: – Dwa autobusy mniejsze, od 8 do 9,2 m, i dwa od 9,5 do 10,5 m, dlatego że takiej wielkości autobusy chcielibyśmy wycofać po zakupie tych nowych, co jest wymogiem programu. Dodatkowo, do tych autobusów przewidziane są ładowarki, zarówno wolne, jak i szybkie, oraz szkolenie pracowników do obsługi tych nowych autobusów.

– Aplikujemy o te autobusy, ponieważ chcemy zrealizować konkretny plan – dodaje Maksym Bratko: – Wymienilibyśmy te autobusy na mniejsze, które są naszymi wołami roboczymi, kursującymi od 4.00 do północy. Wówczas przy dobrym rozplanowaniu zadań przewozowych mielibyśmy po dwie przerwy na zajezdni, gdzie autobus by się naładował i po godzinie 18.00 następowałoby całkowite przejście na tabor zeroemisyjny, czyli mieszkańcy, których nieruchomości sąsiadują z przystankami, którzy mają okna w blokach blisko przystanków, w ogóle nie słyszeliby tych autobusów po godzinie 18.00. Myślę, że to ważny aspekt w tym projekcie.

Z większym wnioskiem o dofinansowanie wystąpił Chełm. Miasto stara się o 15 autobusów elektrycznych i 15 zasilanych wodorem. Autobusy mają zastąpić dotychczasową flotę Chełmskich Linii Autobusowych.

– Idziemy z duchem czasu – mówi Damian Zieliński z Gabinetu Prezydenta Miasta Chełm – Miasto wnioskuje o 100 milionów złotych dotacji dla projektu, który wart jest prawie 130 milionów. Przyjęliśmy realizację tego zadania na przestrzeni 2022 i 2023 roku. Oprócz zakupu zeroemisyjnych pojazdów, projekt zakłada budowę stacji tankowania autobusów wodorem oraz dziewięciu punktów ładowania autobusów energią elektryczną oraz szkolenia dla kierowców i mechaników z zakresu obsługi pojazdów.

– Wymiana taboru na zeroemisyjny to kluczowy element szerszego planu – dodaje Damian Zieliński: – Planu, który polega na rozwoju transportu publicznego w naszym mieście. Zawiera on też m.in. wprowadzenie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej i jest komplementarny z wdrożeniem bezpłatnej komunikacji od września 2021 roku. Te znaczące zmiany to, nie ma co ukrywać, prawdziwa rewolucja w transporcie miejskim Chełma i kolejny projekt, który prowadzi nasze miasto w kierunku proekologicznego rozwoju.

Z programu finansowany będzie nie tylko zakup pojazdów – przypomina wiceprezes Narodowego Funduszu Artur Lorkowski: – Będzie budowa prawie 180 stacji ładowania, szybkich stacji ładowania dla autobusów. Będą również budowane dwie stacje tankowania wodoru, ale to, co jest dla nas niezwykle istotne z punktu widzenia budowy kompetencji na poziomie samorządów, jest szkolenie prawie 800 pracowników, którzy nabiorą kompetencji w zakresie obsługi zeroemisyjnych pojazdów.

Jak informuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska, pierwsze umowy o dofinansowanie powinny być zawierane w drugim kwartale tego roku.

W przypadku zakupu trolejbusów i autobusów o napędzie elektrycznym wartość dofinansowania wyniesie 80 procent kosztów. Na zakup autobusu wodorowego będzie można otrzymać dotację w wysokości 90 procent.  

EwKa/ IAR (opr. DySzcz)

Fot. Miasto Chełm/ FB

Exit mobile version