Bialska AWF uruchamia specjalność e-sport. To pierwsza taka specjalność na studiach stacjonarnych w Polsce. Będzie można ją studiować na kierunku sport.
– E-sport połączy aktywność fizyczną z nowoczesną technologią – mówi dziekan Wydziału Wychowania Fizycznego i Zdrowia profesor Hubert Makaruk. – Chcemy wyposażyć absolwenta w kompetencje społeczne, które pozwolą mu być ekspertem w obszarze e-sportu. Mówimy tutaj przede wszystkim o rywalizacji poprzez gry wideo, bo taka jest definicja e-sportowa. Tak naprawdę, jeżeli chodzi o sylwetkę absolwenta, to absolwent będzie mógł być zawodnikiem, trenerem, menedżerem, który zarządza przedsięwzięciami sportowymi, bądź też edukatorem, bo coraz częściej zdarza się, że e-sport wchodzi do szkół.
– Teraz świat zmierza głównie w stronę elektroniki i komunikacji internetowej i ludziom się to podoba. Widać, że dużo ludzi gra i streamuje – zauważa jeden bialskich graczy.
– E-sport, podobnie jak sport tradycyjny, polega na rywalizacji za pośrednictwem gier komputerowych o różnej tematyce – wyjaśnia prodziekan ds. rozwoju bialskiej AWF, dr Anna Bodasińska. – Dla większości graczy komputerowych bardzo ważne są dwa czynniki, które w trakcie tej rywalizacji występują. Z jednej strony jest to rozrywka, a z drugiej swoista rywalizacja, czyli walka, która zachęca ich do gry. Sukces w grach komputerowych zależy też w dużym stopniu od tego, w jakim tempie zawodnik e-sportowy nabędzie umiejętności, które są niezwykle potrzebne do tego, żeby rywalizować na wysokim poziomie. Te umiejętności to umiejętności techniczne, umiejętności taktyczne oraz kompetencje mentalne. W przypadku rywalizacji w e-sporcie czy grach komputerowych na poziomie zawodowym bardzo dużego znaczenia nabiera kondycja fizyczna. Czyli podobnie jak w sporcie tradycyjnym, ważne jest przygotowanie motoryczne, przygotowanie mentalne, właściwa dieta i odpowiednia ilość snu.
– Jest to oferta skierowana do ludzi, których pasją są sporty elektroniczne, a z drugiej strony mogą mieć z tego w przyszłości zarobek i pracować zawodowo w tym obszarze – podkreśla prof. Hubert Makaruk. – Widzimy tu też potrzeby gospodarcze, ponieważ jest to rynek bardzo prężnie rozwijający się. Mówimy już nie o setkach, a o miliardach dolarów, jeżeli chodzi o cały ten sektor. Widzimy też potrzebę zdrowotną. Mówi się o tym, że młodzi ludzie bardzo dużo czasu spędzają przed komputerem, grając w gry wideo, więc nasz pomysł to znalezienie balansu pomiędzy aktywnością fizyczną a graniem. Dzisiejsi e-sportowcy to nie ludzie, którzy siedzą przed komputerem, ale ludzie, którzy bardzo dużo czasu spędzają na siłowni i ćwiczą. My jesteśmy w tym obszarze jak najbardziej kompetentni, więc chcemy tu pomóc – stworzyć system wsparcia dla e-sportu. Będzie on związany też ze wsparciem psychologicznym, z odnową biologiczną i wieloma innymi rzeczami, które są istotne, a niezwiązane bezpośrednio z samym e-sportem.
– Program, który opracowaliśmy na kierunek e-sport, to program, który wyraża się w balansie pomiędzy modułami stricte specjalistycznymi a modułami, które nawiązują do specjalności charakterystycznej dla naszej uczelni, czyli do promowania aktywności fizycznej, promowania ruchu, przygotowania motorycznego, psychomotorycznego, koordynacyjnego – zaznacza dr Anna Bodasińska.
– W tych czasach jest wielu zainteresowanych, bo technologia poszła do przodu – dodaje jeden z bialskich graczy. – Więcej osób stawia na e-sport. Nawet są turnieje dla ludzi, którzy zawodowo go uprawiają. Zarabiają na tym, że grają w gry.
Na bialskiej AWF studiuje 1200 studentów na 7 kierunkach.
MaT/WM
Fot. pixabay.com