Województwo lubelskie podpisało trzy kolejne umowy w ramach rządowego programu Kolej Plus. Chodzi o rewitalizację połączenia Chełm-Włodawa, prace na odcinku Rejowiec-Zawada-Zamość oraz utworzenie połączenia kolejowego Lublin-Łęczna/kopalnia LW Bogdanka.
– Rozwój nowoczesnych linii kolejowych to element „zielonego ładu”, a także nowoczesnego przemieszczania się pasażerów i przewożenia towarów – mówi marszałek województwa lubelskiego Jarosław Stawiarski. – Wcześniej podpisaliśmy już dwie umowy na opracowanie studiów planistyczno-strategicznych: na budowę linii Biłgoraj – Janów Lubelski – Kraśnik i na elektryfikację linii kolejowej Lublin – Łuków, która odciąża główną linię Warszawa – Lublin. A dzisiaj podpisaliśmy trzy nowe elementy naszego planu Kolei Plus.
ZOBACZ ZDJĘCIA: Podpisanie umów w ramach projektu Kolej +
– Pracujemy już nad tymi trzema zadaniami – mówi prezes zarządu spółki Databout, Tomasz Skowroński. – To dotyczące Rejowca jest nam dobrze znane, bo wcześniej wykonywaliśmy na tym odcinku prace dla PKP Polskie Linie Kolejowe. Tak więc naprawdę już te prace zaczęliśmy, a teraz to do końca formalizujemy.
– Musimy skończyć te prace do sierpnia. Obejmują one łącznie około 110 kilometrów linii kolejowych, w tym prawie 30 km nowych – dodaje Tomasz Skowroński. – Tak naprawdę zadaniem jest tu przybliżenie albo odtworzenie możliwości transportu kolejowego dla mieszkańców województwa lubelskiego, zwłaszcza dla mniejszych miast.
– To, co się teraz dzieje, nazywamy rewolucją kolejową w regionie lubelskim – mówi wicemarszałek województwa lubelskiego Michał Mulawa. – Ta rewolucja nie będzie trwała dwa lata, nie będzie trwała 5 lat, ale jesteśmy przekonani, że do 2030 roku uda się zrealizować kluczowe projekty dotyczące rozwoju infrastruktury i transportu kolejowego.
– Ta rewolucja będzie oznaczać zwiększenie liczby pasażerów kolei oraz potężnej modernizacji infrastruktury, razem z przystankami i stacjami nie tylko w większych miastach, ale również tych powiatowych regionu lubelskiego. Jesteśmy na bardzo dobrej drodze, aby uzyskać dotację z rządowego programu Kolei Plus, ale będziemy szukać dofinansowania do naszych inwestycji również w programach Unii Europejskiej. Liczymy tutaj na środki z Krajowego Planu Odbudowy – stwierdza Michał Mulawa.
– Pamiętajmy, że kolej będzie już niedługo najczystszym środkiem transportu, jeśli chodzi o emisję dwutlenku węgla. Lubelskie musi w tym uczestniczyć. Ważne są nie tylko piękne drogi S17 i S19, ale także kolej musi stanowić o rozwoju gospodarczym naszego pięknego województwa – dodaje Jarosław Stawiarski.
– Nasze zadanie polega na przygotowaniu najpierw studiów transportowych. To modele transportowe, które odpowiedzą nam, jak powinna przebiegać linia i gdzie lokować przystanki, aby jak najwięcej osób mogło z nich korzystać. Dzięki temu będziemy wiedzieli, jak wyznaczać trasę nowych odcinków linii kolejowej i modernizować już istniejącą infrastrukturę – wyjaśnia Tomasz Skowroński.
– To inwestycje wieloletnie. To nie zmieni się w rok czy dwa. Natomiast Lubelskie w roku 2030 ma być regionem, w którym będzie spójna siatka połączeń kolejowych, tak, aby mieszkańcy i turyści mogli się bezpiecznie i swobodnie przemieszczać – stwierdza Michał Mulawa.
Łączny koszt wykonania dokumentacji dla umów to blisko 2,7 mln złotych.
Planowana rewitalizacja linii 81 Chełm – Włodawa ma usprawnić to połączenie kolejowe, a dobudowanie ok. 4 km tej linii do centrum Włodawy poprawi dostępność transportu kolejowego w tym mieście. Wartość opracowania dokumentacji planistycznej dla tego projektu to blisko 1,3 mln zł.
Modernizacja linii kolejowych 69 i 72 na odcinku Rejowiec – Zawada – Zamość Szopinek ma poprawić parametry tych linii, zwiększyć jej przepustowość i skrócić czasu przejazdu pociągów. Projekt przewiduje także budowę łącznicy omijającej stację Zawada. Za opracowanie studium planistyczno-prognostycznego dla tej inwestycji samorząd zapłaci 353 tys. zł.
Utworzenie nowego połączenia kolejowego Lublin – Łęczna/kopalnia węgla Bogdanka ma m.in. umożliwić dowożenie pracowników kopalni. Nowa linia kolejowa będzie służyć także przewozom towarowym na potrzeby zakładów zlokalizowanych w jej sąsiedztwie. Prace planistyczne dotyczące tej linii będą kosztowały ponad 1 mln zł.
Samorząd województwa lubelskiego zgłosił do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach programu Kolej Plus w sumie pięć projektów o łącznej wartości około 3 mld zł.
Założeniem Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus do 2028 roku jest utworzenie lub usprawnienie połączeń kolejowych z miejscowości o liczbie mieszkańców powyżej 10 tysięcy do miast wojewódzkich. Dofinansowanie ze środków programu ma wynosić do 85 procent, pozostałą część stanowić będą środki własne samorządów. Ogólnopolski budżet Programu Kolej Plus, bez wkładu samorządów, to 5,6 mld zł.
ElKa / PAP / opr. ToMa
Fot. Piotr Michalski