– Przed momentem wysłaliśmy organizacjom związkowym i samorządowym propozycje kierunkowe, dotyczące uatrakcyjnienia zawodu nauczyciela poprzez zwiększenie wynagrodzenia i etosu pracy nauczyciela – poinformował we wtorek minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek.
Minister Czarnek powiedział w czasie wtorkowej konferencji prasowej, że jest obecnie znakomity czas, żeby poświęcić się tematom, które z uwagi na pandemię COVID-19 zostały zepchnięte na dalszy plan, a są szczególnie ważne Przypomniał, że gdy obejmował stanowisko jego celem będzie zwiększenia atrakcyjności zawodu i etosu pracy nauczyciela. – To są te rzeczy, na których nam szczególnie zależy – zaznaczył.
Czarnek powiedział, że 29 kwietnia odbyło się bardzo dobre merytorycznie spotkanie zespołu ds. statusu zawodowego nauczycieli i pracowników oświaty. Jak dodał, wówczas zapowiedziano kolejne spotkanie – stacjonarne 18 maja w resorcie nauki.
– Zapowiedzieliśmy wówczas, że tydzień przed tym spotkaniem prześlemy na adresy mailowe zarówno związków zawodowych, jak i organizacji samorządowców nasze propozycje kierunkowe rozmów – dodał. Zaznaczył, że to nie są „żadne decyzje”, a dyskusja na ich temat ma się odbyć 18 maja. Minister poinformował podczas konferencji, że zostały one „przed momentem” wysłane na adresy e-mail organizacji związkowych i samorządowych.
Czarnek dodał, że 18 maja ma rozpocząć się bardzo ważna dyskusja na temat uatrakcyjnienia zawodu nauczyciela poprzez zwiększenie wynagrodzenia i zwiększenia etosu pracy nauczyciela. – Temu służą nasze propozycje – podkreślił.
– Propozycje, które zostały wysłane do organizacji związkowych oraz do korporacji samorządowych dotyczą całościowo zmian dotyczących pragmatyki zawodowej nauczycieli – stwierdził wiceminister edukacji i nauki Dariusz Piontkowski. – Ponieważ te elementy nazwane pragmatyką zawodową nauczycieli składają się z kilku rożnych obszarów, one są ze sobą powiązane, trzeba o nich rozmawiać łącznie. Stąd, mówiąc o czasie pracy nauczycieli, tym tzw. tablicowym, czyli o tzw. pensum, należy jednocześnie rozmawiać o wynagrodzeniu nauczycieli – wskazał wiceminister.
Jak mówił, „minister Czarnek wyraźnie zaznaczył, że chcemy by nauczyciele godnie zarabiali”. – Ta zmiana będzie także powiązana ze zmianą czasu pracy. Będzie także propozycja czasu przejściowego, żeby nauczyciele mogli wybierać i zastanowić się, które z proponowanych rozwiązań z ich punktu widzenia będzie lepsze – dodał Piontkowski.
Podał, że MEiN opowiada się także za tym by znacznie uprościć system awansu zawodowego i uprościć system wynagradzania nauczycieli. – Te elementy ewidentnie są związane z podniesieniem wynagrodzenia. Uważamy, że warto całościowo podejść do tych tematów. Z tym się wiąże także kwestia oceny nauczycieli, czy kwestia urlopu – wyjaśnił.
Według niego, najwięcej dyskusji pewnie będzie przy czasie pracy nauczycieli. – Tu będzie kwestia tych tzw. godzin tablicowych, ale także godzin, które nauczyciele spędzają przygotowując się do zajęć. Chcemy rozmawiać także o ewentualnym różnym spojrzeniu na nauczycieli pracujących w różnych miejscach w szkole – poinformował Piontkowski.
Wskazał, że inaczej należy nieco oceniać nauczycieli przedszkoli, którzy w statystykach OECD pracują nawet więcej niż przeciętna krajów w tych statystykach. – W przypadku nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących, nauczyciele tablicowych godzin mają zdecydowanie mniej – zaznaczył.
– Wiemy również o tym, że niektóre specjalności nauczycielskie nie wymagają tak dużego czasu przygotowania się do zajęć, czy sprawdzania klasówek. I to także powinno w jakiś sposób w tym całościowym systemie być zauważone – dodał wiceminister.
– Stąd propozycje, które wysłaliśmy z jednej strony konsumują propozycje, które do resortu wpływały w ostatnich kilkunastu, czy nawet kilkudziesięciu miesiącach, bo te reformy, które są za nami nie objęły wszystkich obszarów zmian. Dziś jest okazja do tego, abyśmy powrócili do tych tematów, które w ostatnim kilkunastu, a może kilkudziesięciu latach nie były tak naprawdę zmieniane. Świat się wokół nas zmienia i także trzeba się zastanowić, w jaki sposób moglibyśmy zmienić pragmatykę zawodową nauczycieli – powiedział Piontkowski.
RL / PAP / opr. ToMa
Fot. archiwum