O szkole w trakcie i po pandemii. I Kongres Nauczycieli Województwa Lubelskiego

dsc 4639 2021 08 31 102002 2021 08 31 175723

W Lublinie trwa I Kongres Nauczycieli Województwa Lubelskiego. Podczas dyskusji mowa będzie między innymi o wyzwaniach i problemach, przed jakimi stoi współczesna szkoła.

Kongres, który odbywa się w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie to, jak mówią sami nauczyciele, okazja między innymi do wymiany doświadczeń, a także omówienia najważniejszych problemów współczesnej szkoły.

– Chodzi między innymi o konsekwencje psychologiczno-społeczne, które niesie za sobą pandemia i nauczanie zdalne – mówi psycholog dr Wiesław Poleszak. – Pandemia sprawiła, że pojawiły się trudności emocjonalne, dużo objawów kryzysujących u dzieci i młodzieży. Również takie osłabienie relacji z innymi, rówieśnikami. To jest też takie osłabienie systemu wartości, trochę zagubienie w tym świecie, który jest nasycony informacjami, a niekoniecznie jakimś przekazem konstruktywnych wartości. Jeżeli chodzi o uczniów, to przede wszystkim trzeba od nowa ich zintegrować, bo oni stracili ten kontakt ze sobą – twierdzi.

ZOBACZ ZDJĘCIA: I Kongres Nauczycieli Województwa Lubelskiego „Współczesna Szkoła – szkoła wsparcia i rozwoju”

Zdaniem pedagogów pierwszym zadaniem szkoły podczas nauczania stacjonarnego będzie nadrobienie tych zaległości, jakie spowodowała pandemia wśród uczniów. – Przed nauczycielami i dyrektorami szkół mnóstwo pracy – uważa pedagog specjalny i pracownik Lubelskiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Marzanna Dybcio. – Mówimy konkretnie o budowaniu więzi, jeżeli chodzi o młodych ludzi. Należy zwrócić uwagę na komunikację, na budowanie klimatu klasy. Na samym początku przede wszystkim najważniejsze są potrzeby naszych uczniów i musimy na nie zwrócić uwagę. Oczywiście na początku musimy je zdiagnozować – dopowiedziała.

Tu jest ogromne wyzwanie przed pedagogami szkolnymi oraz psychologami. Podczas kongresu dyrektorzy i nauczyciele zapewniali też, że są gotowi na otwarcie szkół oraz naukę w trybie stacjonarnym. – Nauka powinna być jednak oparta na chrześcijańskim systemie wartości – mówił podczas przemówienia sekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Edukacji, Tomasz Rzymkowski. – Nie będzie dobrego programu nauczania bez dobrego programu wychowawczego, bez wpajania wartości opartych na chrześcijańskim systemie wartości. Gdyby nie chrześcijaństwo, nie byłoby naszego państwa – dodał.

– Jeżeli chodzi o sam powrót do nauczenia stacjonarnego, to jesteśmy na to gotowi. Do szkół dostarczany jest sprzęt diagnostyczny – dodaje Tomasz Rzymkowski. – Myślimy tutaj oczywiście o bramkach, które mają badać temperaturę uczniów, czy też kamerach termowizyjnych pokazujących temperaturę, jak również stacjach podających środki dezynfekcyjne – wymienia.

Mimo wszystko zdaniem wielu, szkoła przynajmniej najbliższym czasie nie będzie już taka sama. Jedną z osób, które tak uważają, jest dyrektor Szkoły Podstawowej nr 5 w Świdniku, Tomasz Szydło. – To, co nas ogranicza i w jakiś sposób też będzie wyznaczało naszą pracę, to są ograniczenia sanitarne. Na przykład otwieramy na wylot wszystkie pomieszczenia, dezynfekujemy, używamy maseczek, tak organizujemy pracę szkoły, żeby ci uczniowie i nauczyciele się nie spotykali – opowiada.

Jednak narzędzia wypracowane podczas nauki zdalnej, zdaniem specjalistów, powinny zostać, ponieważ można je wciąż z powodzeniem wykorzystywać. – Oczywiście na mniejszą skalę. Platforma jest cały czas uruchomiona, także na przykład do wymiany korespondencji między uczniami, do robienia błyskawicznych spotkań. Powiedźmy, jest zła pogoda, śnieżyca, mieliśmy umówione spotkanie, którego nie możemy zrobić, więc robimy spotkanie poprzez telekonferencję. Także te nowe technologie otwierają naprawdę wiele możliwości – tłumaczy Tomasz Szydło.

W I Kongresie Nauczycieli Województwa Lubelskiego według zapewnień organizatorów uczestniczy blisko 800 osób.

Spotkanie transmitowane jest na platformie YouTube na kanale Lubelskiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

MaTo / opr. WT

Fot. Krzysztof Radzki

Exit mobile version