Chełm i jego innowacyjny projekt wdrożenia niskoemisyjnej komunikacji reprezentuje województwo lubelskie podczas Kongresu Polska Wielki Projekt. Organizatorzy odwiedzają miasta w całym kraju, wybierając najciekawsze projekty, które mają wskazać kierunek rozwoju Polski.
– Bezpłatne i ekologiczne autobusy to dobra inicjatywa. Ale nadal nie ma roweru miejskiego, jest za dużo plastiku, a mimo bezpłatnej komunikacji i tak dużo aut – mówią mieszkańcy Chełma. – Mają być autobusy elektryczne i wodorowe. To inne oddychanie, inne powietrze, inne samopoczucie. Chodzi o nasze zdrowie. Głównym celem wprowadzenia komunikacji miejskiej miało być zostawienie samochodu na parkingu. I rzeczywiście widać różnicę, ale tylko trochę – dodają chełmianie.
– Nasza wizja jest zdecydowanie najbardziej ambitna ze wszystkich miast na prawach powiatu. Chcemy o tym mówić głośno. Bo w ciągu dwóch lat całkowicie zmieniamy nasz miejski tabor. Przechodzimy na niskoemisyjne autobusy wodorowe. Będziemy pierwszym miastem w Polsce, które będzie mogło się poszczycić taką ewolucją transportu miejskiego – mówi prezydent Chełma, Jakub Banaszek. – Jesteśmy beneficjentem dużego rządowego programu w dziedzinie niskoemisyjności. Otrzymaliśmy ponad 100 mln zł na zmianę taboru komunikacji miejskiej.
CZYTAJ: Chełm stawia na ekologię. 100 milionów na wodorowe autobusy
– Wiemy, że w Chełmie przeprowadzonych jest wiele inicjatyw, które są przykładem dla innych ośrodków, dlatego chcemy zebrać całą wiedzę i móc przekazać to dalej, do pozostałych województw Polski. Z jednej strony chodzi o wymianę doświadczeń, a z drugiej o budowanie sieci kontaktów, żeby samorządy i przedstawiciele organizacji trzeciego sektora mogli się dowiedzieć o wprowadzony przez innych pomysłach i budować koalicje na rzecz rozwoju małych ojczyzn – wyjaśnia Maciej Seweryn, dyrektor Fundacji Polska Wielki Projekt.
– By powstrzymać zmiany klimatyczne trzeba zmienić wszystkie aspekty funkcjonowania ludzi i przyzwyczajenia konsumpcyjne. Ostatnie raporty agencji IPCC (Międzyrządowy Zespół ds. Zmian Klimatu) Organizacji Narodów Zjednoczonych wskazują, że musimy niemal natychmiast obniżać emisję CO2 i innych gazów cieplarnianych. Próg 1,5 st. Celsjusza ocieplenia jest bardzo znaczący. Przekroczenie go może spowodować bardzo poważne konsekwencje dla całego świata – mówi Daniel Czyżewski z portalu Energetyka24.com. – Inicjatywy Chełma, takie jak bezpłatna komunikacja miejska czy zamówienie autobusów wodorowych, wpisują się w zmiany, które mają na celu obniżenie emisji gazów cieplarnianych.
– We wprowadzeniu bezpłatnej komunikacji miejskiej chodziło o poprawę czystości powietrza w mieście, żeby mieszkańcy przesiedli się z prywatnych samochodów do autobusów. W dwóch ostatnich tygodniach przeprowadziliśmy badania frekwencji pasażerów i widzimy, że nastąpił bardzo duży wzrost liczby osób korzystających z komunikacji miejskiej – mówi Mariusz Chudoba, prezes Chełmskich Linii Autobusowych.
– To nie wszystkie zmiany. Projekt roweru miejskiego powinien zakończyć się na początku 2022 roku. Niskoemisyjność to nie tylko kwestia komunikacji miejskiej. Nasza miejska ciepłownia jest w procesie przechodzenia z opalania węglem na minimalną emisję CO2 w 2024 roku dzięki porozumieniu podpisanemu z firmami Cemex oraz PGNiG. Trzecim akcentem jest umożliwienie mieszkańcom wymiany źródła ciepła. Rezygnujemy z pieców „kopciuchów”, które są szkodliwe, trujące i przez ostatnie lata powodowały wiele trudności dla samych mieszkańców oraz duży poziom zanieczyszczenia powietrza. Ten ostatni program będzie się składał z tego, co proponuje rząd, czyli z programu „Czyste Powietrze”, ale także z miejskich dopłat – dodaje prezydent Jakub Banaszek.
Do końca tego roku organizatorzy przedsięwzięcia Polska Wielki Projekt odwiedzą też Słupsk, Ciechanów i Suwałki. Łącznie będą wizytować 16 miasta, po jednym w każdym województwie.
RyK / opr. ToMa
Fot. Urząd Miasta Chełm / nadesłane