Od środy barokowe rzeźby ołtarzowe po renowacji na wystawie w Muzeum KUL

pm rzezby009 1 2021 11 28 170231

Osiemnaście barokowych rzeźb ołtarzowych, które przeszły w tym roku renowację, będzie można oglądać od środy na wystawie w Muzeum KUL. Są to m.in. przedstawienia aniołów, uskrzydlonych główek anielskich i ponadnaturalnej wielkości figura wniebowstępującego Chrystusa.

CZYTAJ: KUL: ostatnia partia barokowych rzeźb ołtarzowych już po renowacji

W listopadzie zakończyły się prace konserwatorskie przy osiemnastu barokowych rzeźbach ołtarzowych ze zbiorów Muzeum Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

– Naszym projektem zostały objęte barokowe i rokokowe rzeźby ołtarzowe pochodzące z XVII i XVIII wieku, stanowiące własność KUL-u od 1956 r. Są to m.in. przedstawienia aniołów, uskrzydlonych główek anielskich i ponadnaturalnej wielkości figura wniebowstępującego Chrystusa – wyliczył w rozmowie z PAP dyrektor Muzeum KUL dr Krzysztof Przylicki.

Zwrócił uwagę, że rzeźby mają ciekawą i dosyć tajemniczą historię. Jak wytłumaczył, trafiły one do zbiorów KUL decyzją władz centralnych w 1956 r. z zasobów Centralnej Składnicy Muzealnej w Kozłówce. 

– Pochodzące z niemieckiego rabunku rzeźby po wojnie uchodziły za tzw. mienie niczyje. Z przekazów archiwalnych wiadomo, że Niemcy rabowane w regionie obiekty często deponowali w Muzeum Lubelskim. Dziś trudno powiedzieć, czy i z jakich kościołów pochodzą te rzeźby. Przez wiele lat nie udało się nam namierzyć miejsca ich pierwotnego przechowywania. Jest to tym dziwniejsze, że nierzadko nasze rzeźby mają po 2 m wysokości, a zatem należały pierwotnie do wystroju rzeźbiarskiego dużych ołtarzy – dodał dyrektor. 

Z uwagi na postępujące procesy degradacji substancji zabytkowej obiekty te wymagały pilnej interwencji konserwatorskiej. Jak zaznaczył Przylicki, z uwagi na swoje burzliwe losy – w tym nieodpowiednie warunki przechowywania – rzeźby były bardzo mocno uszkodzone, zdradzały także liczne ślady żerowania owadów.

– W ramach konserwacji zabezpieczono warstwy historyczne, miejscami dokonując drobnych rekonstrukcji, m.in. przez uzupełnienia warstw malarskich czy złoceń – powiedział PAP dyrektor Muzeum KUL.

Projekt „Konserwacja nowożytnych rzeźb sakralnych ze zbiorów Muzeum KUL. Etap III, ostatni – rzeźby ołtarzowe” został dofinansowany ze środków Ministra Kultury Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wysokość dotacji wynosiła ponad 46 tys. złotych, co stanowiło 80 proc. wartości projektu.

W sumie podczas trzech etapów projektu udało się odrestaurować 32 rzeźby sakralne z XVII i XVIII wieku. Ich autorstwo przypisywane jest wiodącymi przedstawicielom baroku i rokoka, m.in. Janowi Eliaszowi Hoffmanowi, Sebastianowi Zeislowi i Janowi Ferdynandowi Kargielowi. 

Efekty bieżącej konserwacji będzie można oglądać od 1 do 17 grudnia w Muzeum KUL w Lublinie. Na wystawie zostanie zaprezentowanych 18 odnowionych w tym roku rzeźb. Natomiast w przyszłym roku zaplanowano wystawę wszystkich 32 rzeźb, które przeszły konserwację w ciągu ostatnich trzech lat.

RL / PAP / opr. WM

Fot. archiwum

Exit mobile version